Overenskomst: Det sker der nu

I denne uge mødes Finansforbundets repræsentantskab for at tage stillig til overenskomsten.

13. mar. 2023

Finansforbundets formand Kent Petersen gav for snart to uger siden hånd på en ny overenskomstaftale med sin modpart hos Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) Nicole Offendal.

Undervejs i forhandlingerne måtte parterne en tur forbi Forligsinstitutionen, men de kunne i sidste ende lande en aftale, der blandt andet sikrer forbedringer af barslen og en samlet lønstigning på 8,2 procent.

OK23 i hovedpunkter

To-årig løbetid
Aftalen er toårig og løber frem til 31. marts 2025

Mærkbar lønstigning
Lønnen stiger med samlet 8,2 pct. over to år, og stigningen fordeles med 4,5 pct. i 2023 og 3,7 pct. i 2024.

Forbedringer af barsel
Fædre og medmødres orlov med løn udvides med 10 uger til i alt 26 uger med fuld løn og pension.

Før den toårige aftale kan træde i kraft, skal forhandlingsresultatet behandles af Finansforbundets repræsentantskab onsdag den 15. marts.

Repræsentantskabet skal tage stilling til, om overenskomstresultatet kan sendes videre til urafstemning blandt medlemmerne af Finansforbundet.

Sker det, starter urafstemningen torsdag den 16. marts. Som medlem vil man få direkte besked om afstemningen og mere information om resultatet i detaljer.