Er du også ukoncentreret? Lær at bruge hjernen rigtigt

Konstante krav, fristende stimuli og trang til at præstere på alle fronter overbelaster hjernen. Nyt netværksforløb lærer dig at sortere, fokusere og tager styringen.

30. maj 2023

Bruger du meget tid og energi på at bekymre dig om opgaver og deadlines på jobbet? Har du svært ved at fokusere og koncentrere dig? Føler du dig utilstrækkelig både på arbejdet og hjemme?

Så er du i målgruppen for netværket: ‘Skarpe Hjerner og Mentalt Overskud,’ som Finansforbundet nu udbyder. Her lærer du at bruge din mentale kapacitet rigtig. Den hæsblæsende hverdag, mange af os har, belaster nemlig hjernen og betyder, at vi nogle gange bruger den uhensigtsmæssigt.

"Vi vil gerne nå meget og bliver bombarderet med muligheder, forventninger, opgaver, deadlines og stimuli. Samtidig stiller vi store krav til os selv - både på jobbet og derhjemme. Lærer vi ikke at sortere i tingene, bliver det utilfredsstillende hele vejen rundt, og vi risikerer at blive udbrændte og stressede," siger Ditte Andersen, der leder kursusforløbet.

Hun er tidligere elitehåndboldspiller og har arbejdet med udvikling af organisationer, medarbejdere og ledere siden 2007. Og så er hun arkitekten bag den hjernetræning og de forløb, der arbejdes med i Mind Social.

Træn din hjerne

Som deltager i Finansforbundets netværk Skarpe hjerner og mentalt overskud får du:

• Viden om, hvordan du kan træne hjernen
  • Du lærer at kunne sortere i hverdagens mange impulser
  • Du kan blive mere koncerteret

Læs mere og meld dig til

De vigtige omgivelser

Den gode nyhed er, at du kan lære at forstå din hjernes veje og vildveje og føre den på rette spor. Det gør du både ved at oparbejde mental skarphed, men også ved at blive mere bevidst om, hvordan du agerer med dine omgivelser, siger Ditte Andersen.

"Vi kommer til at arbejde med basale kognitive funktioner hos os selv: koncentration, kontrol og opmærksomhed. Kan vi det, bliver vi stærkere beslutningstagere, får bedre overblik og kan arbejde med langt flere informationer," siger hun.

Men samtidig vil der altså være fokus på, hvordan du som person møder og håndterer din omverden.

"Hvordan spiller vi sammen med omgivelserne? Fortæller vi, hvad vi har brug for? Nogle bruger måske meget energi på at holde øje med om andre skal have hjælp til noget, mens deres egne opgaver ligger og venter. Andre er så målrettede på egne opgaver, at de glemmer, hvordan det påvirker deres kolleger," siger hun.

Om Funktionel Hjernetræning og Mind Social forløb

• Baseret på hjerneforskning, mentale redskaber og motivationsteori.
  • En metode til at træne hjernen og de mentale muskler.
  • Flytter læring og refleksioner fra tanke til handling.
  • Flytter individuelt fokus til fælles ansvar og aktive valg.
  • Kobler praktiske øvelser med viden om hjernen og hverdagens opgaver.

Mod til at sige til og fra

I arbejdet med at skærpe sin opmærksomhed på, hvordan man bruger sin hjerne effektivt, skal man arbejde med at forstå sig selv. Først der kan man agere bedst muligt sammen med andre.

"Vores mindset og personlighed betyder noget for, hvordan vi opfører os i hverdagen - ikke mindst i samspil med andre, og det er ekstremt vigtigt," siger Ditte Andersen.

Et eksempel er, at man skal turde sige til og fra. Tør man ikke sige, at man har brug for at fordybe sig i nogle timer, eller behov for en længere deadline, så får man ikke de bedste betingelser for at bruge sin hjernekapacitet rigtigt.

"Det kræver mod at sige højt, at man har brug for noget bestemt for at kunne lykkes med en opgave. Men man hjælper jo faktisk sine kolleger og ledere, hvis man gør det, så de ikke skal gætte," siger Ditte Andersen.

Den gode aflevering

Deltagerne vil få viden og redskaber, de kan gå ud og bruge efterfølgende. De lærer at bruge deres mentale kapacitet klogt fremfor at bruge energi på at tænke på tusind ting samtidig uden at få løst noget af det.

"Forløbet henvender sig til dem, der oplever, at ting bliver sværere og mere komplekse, at de mister overblikket, føler sig pressede og ikke har meget energi, når de kommer hjem," siger Ditte Andersen.

Om Ditte Andersen

• Uddannet lærer og kandidat i International Virksomhedskommunikation
  • Har arbejdet med udvikling af organisationer, medarbejdere og ledere siden 2007
  • Har spillet professionel håndbold, fire år på det danske landshold
  • Skrev i 2014 specialet ”Træning af mental kapacitet i et økologisk perspektiv” ved SDU. Det blev startskuddet til udviklingen af funktionel hjernetræning og forløbene fra ‘Mind Social.’

Forløbet er udvikling på baggrund af hjerneforskning og motivationsteori, men Ditte Andersen trækker også på mentale redskaber og erfaringer fra håndboldbanen og elitesporten. Derfor bliver mental skarphed og ikke mindst samarbejde centralt i forløbet.

"Vi kan godt arbejde med os selv hver især, men det er svært at bruge i hverdagen, hvis omgivelserne ikke er tænkt ind. Det betyder noget, hvordan vi afleverer til hinanden," siger hun.

Det skaber nye erkendelser, når man både mentalt og fysisk mærker, hvordan man bedst håndterer forskellige situationer, siger hun.

"Derfor vil der være konkrete træningsøvelser. Man får indblik i, hvordan mental belastning påvirker hjernen, redskaber til at sortere og selv at træffe beslutninger og bevidsthed om, hvad man ønsker at lykkes med lige nu, og hvordan man gerne vil have det imens."