Banker fik stoppet svindel for 113 millioner kroner

Knap 100 mio. kroner blev stjålet fra folks bankkonti sidste år, men bankerne sørgede for, at de kriminelle ikke slap afsted med endnu flere millioner, viser nye tal.

8. maj 2023
1 min

113 millioner kroner kunne være havnet i kriminelles lommer, hvis ikke det havde været for bankerne.

Det viser helt nye tal fra Finans Danmark.

For mens antallet af bankrøverier er for nedadgående og i 2022 rundede nul, er en anden type af røverier på vej frem. Nu forsøger kriminelle i stigende grad at ringe til almindelige danskere og franarre dem penge ved at udgive sig for at være fra banken, politiet eller Nets.

”I bankerne ser man hele tiden på, hvordan man kan sikre sig mod denne type af kriminalitet. Og vi har i Finans Danmark i lyset af det stigende svindeltal opfordret vores medlemmer til at genbesøge den enkelte banks tekniske og kommunikative tiltag. Vi giver ikke op, og gør hvad vi kan for at gøre det så svært for de kriminelle som muligt,” siger Michael Busk-Jepsen.

Svindel for millioner

bankrøverier i 2022

For første gang nogensinde blev der sidste år ikke begået et eneste bankrøveri i Danmark

millioner kroner

Så meget slap kriminelle afsted med i 2022 ved at franarre ofrene personlige oplysninger

millioner kroner

Fik bankerne stoppet de kriminelle i at fuppe sig til i 2022

Fuppede sig til 96 millioner kroner

Og selvom bankerne fik afværget nogle phishing-forsøg, kunne de kriminelle alligevel stikke millioner af franarrede sparepenge i lommen.

Sidste år slap de afsted med 96 millioner kroner i alt, mens deres samlede gevinst i 2021 lød på godt 61 millioner kroner.

”Vores tal viser desværre det samme billede, som politiet også har stor opmærksomhed på. Telefonbedrageri har været voksende,” siger Michael Busk-Jepsen.

Han peger på, at den helt store udfordring er, at folk selv udleverer oplysninger eller overfører penge til de kriminelle.

”Derfor er det vigtigt, at også kunderne er meget opmærksomme på de kriminelles metoder og får stoppet det i tide,” siger Michael Busk-Jepsen.