Amerikansk storbank vil revolutionere investeringsrådgivning med ny AI-løsning

JPMorgan Chase er i fuld færd med at udvikle ChatGPT-lignende værktøj, der skal kunne komme med investeringsråd til kunderne.

30. maj 2023

JPMorgan Chasen, en af verdens største banker, er på vej med ny investeringsrobot baseret på GPT-teknologien (eng. generative pretrained transformer). Værktøjet skal ved hjælp af kunstig intelligens kunne analysere og vælge investeringer skræddersyet til kundens behov, lyder det.

Det skriver CNBC.

Historien er kommet frem efter, at banken med hovedsæde i New York har ansøgt om at få varemærket ’IndexGPT’ registreret. Af ansøgningen fremgår det blandt andet, at JPMorgan vil bruge samme type AI som ChatGPT blot målrettet til at være et program til at vælge finansielle værdipapirer.

JPMorgan kan være den første finansielle aktør, der sigter mod at lancere et GPT-lignende produkt direkte til sine kunder. Foto: Caitlin Ochs/Reuters/Ritzau Scanpix

Våbenkapløb skudt i gang

Udviklingen sker i naturlig forlængelse af den enorme globale succes OpenAI har haft med sin ChatGPT-bot, og som siden har udløst et mindre våbenkapløb blandt verdens største selskaber.

Teknologien kan have mange potentielle anvendelsesmuligheder inden for den finansielle verden. Også Goldman Sachs og Morgan Stanley er begyndt at teste løsningen. Her har det dog primært været testet af internt hos blandt andet it-udviklere og finansielle rådgivere, forlyder det.

En advokat med speciale i varemærker udtaler til CNBC, at JPMorgan kan være den første finansielle aktør, der sigter mod at lancere et GPT-lignende produkt direkte til sine kunder i nær fremtid.

JPMorgan skal lancere IndexGPT inden for cirka tre år efter godkendelsen, hvilket kan tage et år, for at sikre sig varemærket.

JPMorgan har afvist at kommentere artiklen fra CNBC.

Læs også: Ét parameter er afgørende for succes med AI i den finansielle sektor

Herhjemme er flere finansielle institutioner, som Finansforbundet har talt med, påpasselige med at sætte den offentlig tilgængelige ChatGPT-teknologi fri i organisationerne.

Finansforbundet har blandt andet forhørt sig hos datacentralerne, hvor der godt nok er begejstring for de potentielle gevinster, men også en vis bekymring for sikkerhedsrisiciene ved teknologien.

Det kan du læse mere om her Sådan forholder datacentraler sig til ansattes brug af ChatGPT