Vi vælger kvinder til – ikke mændene fra

Kvoter er nødvendige, og tiden er rigtig til dem, mener administrerende direktør Karen Frøsig. Sydbank vil have 35 procent kvinder blandt sine ledere i 2025.

20. maj 2022
Dansk / English

Vi vil have lige mange mænd og kvinder til at række hånden op og melde sig som interesserede i ledelse”.

Karen Frøsig, administrerende direktør i Sydbank, har på det seneste markeret sig i medierne som fortaler for kvoter.

Indadtil i banken har hendes engagement i kvinder i ledelse blandt andet betydet, at der er sat procentsatser på andelen af kvinder i talentprogrammet ’Talent for ledelse’.

Siden sidste år har det været et krav, at halvdelen af deltagerne er kvinder.

”Gennem mange år har vi på mange måder forsøgt at få flere kvinder i ledelse, vi har opfordret og coachet med mere - men vi har ikke kunnet knække nødden. At sætte en kvote har derimod hurtigt haft effekt og fået flere kvinder til selv at melde sig som interesserede i ledelse”, konstaterer Karen Frøsig.

Ambitiøst mål

Når flere kvinder uddannes via talentprogrammet, bliver der naturligt flere at vælge imellem ved besættelse af lederjob, hvor det også er et krav, at der skal være kvinder blandt dem, der vælges ud til samtale.

Målet er, at der i 2025 skal være mindst 35 procent kvindelige ledere i banken, mod 30 procent nu.

”Det er et ambitiøst mål, ellers havde vi sat det højere. Om fem-ti år bliver det rigtigt
forskellige lederniveauer”, siger den administrerende direktør, der lover at holde fokus på sagen.

Om fem-ti år bliver det rigtigt sjovt, der får vi et større antal kvinder at arbejde med, for det tager jo noget tid at nå de forskellige lederniveauer”,
- Karen Frøsig, adm. direktør Sydbank

Hun blev for alvor optaget af at få kvinder i ledelse på bagkant af Corona:

”Coronaen har skabt rum til refleksion for mange af os, og tidspunktet er derfor rigtigt
til at forandre tingene. Min egen refleksion kom til at handle meget om kvinder i ledelse
og hvordan, vi bedre kan få alle talenter i spil. Det er nødvendigt, at vi gør noget for at opnå det”, siger hun og tilføjer:

”Jeg ville jo heller aldrig gå ind i en skobutik og nøjes med at se halvdelen af forretningen – vi skal have hele talentmassen i spil. Det er ikke et spørgsmål om at fravælge nogen, udelukkende et spørgsmål om at tilvælge kvinderne også”.

Bedst, men ikke god nok

Refleksionen over kvinder i ledelse meldte sig også, efter at Sydbank i en rapport fra inansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening sidste år blev vurderet bedst til at give både mænd og kvinder gode muligheder for ledelse.

”Jeg blev inviteret til at tale om vores evner på det felt, hvor vi stod suverænt bedst i sektoren. Men som man siger: I de blindes rige er den enøjede konge. Og det vi gjorde, var ikke godt nok. Det arbejder vi nu på at rette op på”, siger Karen Frøsig.

Hvis kvinderne vil ledelse, skal de dog være opmærksomme på, at det ikke rimer sammen med at tage det fulde ansvar for at være hjemme ved børnene, påpeger hun.

Selv om Sydbank ikke har indført hjemmearbejdsdage ovenpå Corona, kan den øgede fleksibilitet hæmme kvindernes mulighed for ledelse.

”Her hos os har vi ikke hjemmearbejdsdage, vi har fleksibilitet alle ugens fem dage. Men man skal være opmærksom på som kvinde med ledelsesambitioner at møde ind på arbejde. Ledelse kræver, at man er synlig”.