Små forandringer kan skabe stor arbejdsglæde

På den årlige arbejdsmiljødag med 230 deltagere satte BFA fokus på de små forandringer i hverdagen, der kan skabe større arbejdsglæde

31. mar. 2022

Det er ikke altid, forbedringer i arbejdsmiljøet kræver årelange handlingsplaner og lange dyre konsulentforløb. Nogle gange skal der kun ganske små forandringer til for at skabe større trivsel og arbejdsglæde hos kollegerne. Det var et af hovedelementerne på den årlige arbejdsmiljødag arrangeret af BFA Finans (Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Forsikringsforbundet) som havde samlet 230 engagerede deltagere i København.

De små tiltag kaldes også mikroforandringer, der fik disse ord med fra næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen:

”Det er spændende, hvad mikroforandringer kan gøre for vores trivsel. De små ting, der enten kan nedbryde arbejdsglæden eller bygge den op. Et eksempel på det første er de virksomheder, der tænker at vi godt kan spare m2 ved at afskaffe medarbejdernes faste skriveborde. Det lyder ikke som et stort indgreb, men for mange betyder det noget, man har måske billeder af børnene og indretter det, så man føler sig hjemme på kontoret”.

Små ting - stor forskel

Mikroforandringer i hverdagen, der som eksemplet med skrivebordet ifølge forfatter bag bogen ”Mikroforandringer” og foredragsholder Signe Bruskin kan virke indgribende for nogle og ikke for andre:

”Selv små forandringer i den måde, vi arbejder på kan føles voldsom for nogle og ikke for andre. Det vil altid være en subjektiv oplevelse, men skal aldrig fejes af med, at det bare er en som brokker sig”, sagde forfatter og foredragsholder Signe Bruskin, der opfordrede til en åben snak om nære forandringer og få snakket om mulige løsninger.

Og løsninger på tiltag, der gør en forskel og styrker trivslen er netop, det de har arbejdet med i Future Worklab ude på konkrete virksomheder i finanssektoren, kunne projektleder, Signe Bjørg Lyck give en række positive eksempler på. Et eksperiment fra Danske Bank, hvor to team i seks uger udelukkende arbejdede med målet og ikke de stressende målinger på den enkeltes præstationer. Pensionsselskabet Velliv, der havde haft fem timer om ugen til uforstyrret fordybelse i arbejdet. Nordea der havde indført kollega-to-go gåture. Forsøg med 5 minutters tid til daglig refleksion over arbejdsdagen, synkroniserede pauser m.m.

”Små tiltag, der hver for sig førte til mindre stress og pres, stærkere fællesskab, bedre faglig sparring og højere social trivsel”, fortalte Signe Bjørck Lyck sammenfattende.

Hjernen er på speed

I forlængelse af det kom rådgiver forfatter bag bogen ”Kontor-Koma” Pia Hauge på værdien af fordybelse i løbet af arbejdsdagen, der mere eller mindre slog ind på at moderne arbejdspladser stikker helt af i forhold til, hvad hjernen har brug for. Vi kører oppe i et tempo og et gear, hvor vi ikke en gang selv evner at fokusere mere end ganske kort tid på en opgave. For opstår muligheden afbryder vi os selv med overspringshandlinger som lige at tjekke et eller andet ud på nettet, og bedre er det ikke med storrumskontorerne, hvor der konstant er et lydtapet:

”Her bruger hjernen en masse energi på at holde støjen væk. Vi tænker ikke over det, men der er faktisk kun 40 procent energi tilbage til fokusering på arbejdet”, fortalte hun og kom med en række bud på, hvordan man opnår større ro, tid og gnist til gavn for både en selv og virksomheden. En times fordybelse om morgenen (flødetimen) inden telefonerne ringer, for eksempel til at få overblik over dagens udfordringer, en mødefri dag om ugen, fem timers fordybelse om ugen - tiltag man havde målt ved hjælp af pulsur gav medarbejderne18 procent mere energi på en arbejdsdag.

Citater fra dagen:

”Mange er optaget af, hvor mange dage de har lov til at være væk fra arbejdspladsen. Her mødes vi i et fællesskab om arbejdsmiljøet og det er helt vildt som det spiller. Der sker bare noget helt andet med samtalen, når vi mødes fysisk, hvor vi på teams kun kan kommunikere”.

Næstformand i Finansforbundet Michael Budolfsen

”Vi har hver vores hatte bevares, men om arbejdsmiljøet har vi en fælles agenda. Vi skal kunne holde til at være på arbejde hele livet, så vi må have drejet også på de små knapper”

Katja Brunbjerg Muff, underdirektør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening

”Der er ofte ikke meget fokus på lederes trivsel, men det er på tide. For hvis lederen ikke selv trives og er i balance er det svært at tage vare på andres trivsel. Det går ud over både produktivitet og arbejdsglæden hos medarbejderne”.

Jan Heiberg, ledelsesrådgiver og ekstern lektor

”Alle mennesker vi faktisk bare gøre det godt, når de går på arbejde, og de bliver frustrerede når muligheden ikke er for det”

Pia Hauge, forfatter og rådgiver