Kent Petersen: Fintech-investering er fornuftig og fremsynet

Det er både med forventning om økonomisk afkast og vækst og arbejdspladser for medlemmerne, at Finansforbundet er gået ind i Upfin, landets første dedikerede venture-fond fokuseret alene på investering i fintech.

23. maj 2022
Dansk / English

Investeringen på 75 mio. kroner i fintech-fonden Upfin er en naturlig følge af Finansforbundets støtte og involvering i udviklingen af det danske fintech-miljø, der begyndte for syv år siden.

Der siger tidligere formand for Finansforbundet Kent Petersen.

”Upfin er jo en investering, som i vores optik er helt oplagt for os. Vi går naturligvis ind i den med forventning om, at den giver et økonomisk afkast. Men den har også et klart fokus på at være med til at skabe vækstmuligheder og arbejdspladser og på den måde være til gavn for vores medlemmer,” siger Kent Petersen.

Upfin er den første dedikerede venturefond rettet mod fintech-industrien med udgangspunkt i Danmark. Målet er, at Upfin i de kommende tre år skal have investeret 225 mio. kr. i 15-20 fintech-emner.

Læs Finansforbundet investerer 75 mio. kr. i fintech-fond

Kent Petersen peger på, at investeringen i fonden også giver mening i det store samfundsperspektiv, fordi finans og fintech er noget af det, som Danmark skal leve af i fremtiden.

”For os er det simpelthen på rigtig mange parametre en fornuftig investering i naturlig forlængelse af vores indsats for at skabe de bedst mulige rammebetingelser for vores medlemmer,” siger han.

Succesfuldt kontorfællesskab

Finansforbundets støtte til fintech-miljøet begyndte i 2015, hvor forbundet stillede lokaler til rådighed i forbundets hovedsæde på Applebys Plads i København.

”For os er det simpelthen på rigtig mange parametre en fornuftig investering i naturlig forlængelse af vores indsats for at skabe de bedst mulige rammebetingelser for vores medlemmer.”
- Kent Petersen, formand for Finansforbundet

Her blev foreningen Copenhagen Fintech stiftet med det tilhørende kontorfællesskab Copenhagen Fintech Lab, hvor mere end 120 startups siden er begyndt.

”Siden 2015 har vi arbejdet for, at fintech skulle være noget, som vi i Danmark kunne skabe jobs og vækst indenfor.  Det synes jeg også, at der er kommet resultater ud af: Vurderingen fra Copenhagen Fintech lyder nu, at man rammer i alt 5000 nye jobs i 2023. Og så har vi faktisk også skabt en rammeoverenskomst på et helt nyt område og nok den første fintech-overenskomst i verden med den helt nye arbejdsgiverforening for fintech,” siger Kent Petersen.

Fintech og finans er udpeget som styrkeposition af Erhvervsministeriet, og dansk fintech er ifølge en rapport fra Startup Genome blandt de 20 stærkeste globale centre.

Begyndte med et element af trussel

Da fintech-iværksætterbølgen for alvor begyndte at rulle, gav det i starten også panderynker nogle steder i den finansielle sektor. Men Kent Petersen mener, at i forhold til både branchen og medlemmerne har det været den rigtige beslutning at gå ind i udviklingen i stedet for imod den.

Siden 2015 har vi arbejdet for, at fintech skulle være noget, som vi i Danmark kunne skabe jobs og vækst indenfor," siger formand for Finansforbundet Kent Petersen

”Da fintechmiljøet begyndte at spire, var det jo noget, vi selvfølgelig holdt skarpt øje med og diskuterede intenst. Der var uden tvivl også et element af trussel over det i begyndelsen, for hvad ville det betyde for den mere etablerede del af sektoren, som jo var vores naturlige udgangspunkt? De overvejelser havde vi selvfølgelig, men jeg er overbevist om, at det har været den helt rigtige tilgang at være med til at styrke udviklingen og bygge bro til den finansielle sektor, fordi der er enormt meget potentiale i samarbejdet mellem finans og fintech. Også for os og vores medlemmer,” siger han.

Investorerne bag den nye fond tæller pensionsselskabet Velliv, Vækstfonden og Finansforbundet.

”Jeg er stolt over, at vi i samarbejde med Vækstfonden og Velliv kan tage det næste skridt mod endnu flere arbejdspladser og vækstmuligheder inden for fintech. Og det er jeg, fordi et stærkt fintech-miljø simpelthen er godt for hele det finansielle område, for vores samfund og for vores medlemmers jobmuligheder nu og i fremtiden,” siger Kent Petersen.