Hvornår er du ’rigtigt’ syg?

Det er sæson for forkølelser. Men er du syg eller på job, når du er sløj derhjemme? Finansforbundets jurist forklarer, hvad du skal være opmærksom på i grænselandet mellem rask og sygemeldt.

27. sep. 2022
Dansk / English

Er du ’rigtigt’ syg eller kan du svare på mails og deltage i et par online-møder?

Corona-pandemien fik tyndet godt ud i skaren af syge medarbejdere, som slæber sig på arbejde.

Det blev ’no go’ at møde op med hoste og ondt i halsen og risikere at smitte kollegerne. Til gengæld blev der arbejdet mere hjemme fra, og grænsen mellem at være rask og syg blev gradbøjet på nye måder.

En smidig tilgang

Problemstillingen er velkendt, også fra tiden før corona, fortæller Mette Bruun, juridisk konsulent i Finansforbundet:

Det kan f.eks. være medarbejderens leder, der spørger ind til, hvor syg man er, om man kan besvare mails eller måske deltage i et planlagt onlinemøde, lederen vil være ked af at flytte.

Det kan også være medarbejderen selv, der tilbyder at arbejde hjemmefra i det omfang, det er muligt. Eller kollegernes mere eller mindre uudtalte forventning om, at man lige klarer det mest nødvendige hjemme fra sygesengen.

Det er ikke i orden, hvis medarbejderen føler sig presset til at arbejde trods sygdom, og hvis grænsen for det rimelige overskrides.
- Mette Bruun, juridisk konsulent i Finansforbundet

Men er det praktisk eller en glidebane at få nogle opgaver fra hånden, selvom man er sløj?

”Det er fornuftigt at have en smidig tilgang til hvor, hvordan og hvornår man løser sine opgaver. Men det er ikke i orden, hvis medarbejderen føler sig presset til at arbejde trods sygdom, og hvis grænsen for det rimelige overskrides”, siger Mette Bruun.

Det er meget individuelt, hvad man betragter som sygdom, og hvornår man skal blive hjemme. Er man i tvivl, skal man konsultere sin læge, lyder rådet fra Mette Bruun, juridisk konsulent i Finansforbundet.

Sygdom er meget individuelt

Hun understreger, at der selvfølgelig er forskel på, om der er tale om en halsbetændelse, stress eller en simpel forkølelse:

”I det sidste tilfælde kan det give rigtig god mening at blive hjemme, så man har mulighed for at komme sig og ikke udsætter sine kolleger for unødig smitte. I det omfang, medarbejderen er i stand til at arbejde en hel dag hjemme fra, bør man ikke melde sig syg, men derimod aftale med arbejdsgiveren, at der er tale om en hjemmearbejdsdag”.

”Omvendt plejer vi at sige, at ”er man syg, så er man syg”. Så skal man ikke arbejde”, fastslår hun.

Det er meget individuelt, hvad man betragter som sygdom, og hvornår man skal blive hjemme. Er man i tvivl, skal man konsultere sin læge, råder juristen.

Der findes ingen regler om arbejde under sygdom. Man kan dog godt være deltidssygemeldt. Det vil sige, man er f.eks. kun sygemeldt halvdelen af dagen eller nogle dage om ugen. Men så arbejder man ikke under sin sygdom. Det vil typisk være efter aftale med sin læge, at man laver en deltidssygemelding, oplyser Mette Bruun.

Finansforbundet rådgiver om arbejde og sygemeldinger

Finansforbundets jurister bliver dagligt kontaktet af medlemmer, som har spørgsmål i forhold til sygemeldinger.

Læs mere om rådgivningen her