Hver anden leder i Nykredit skal være kvinde: ”Et langt, sejt træk”

Med en ny målsætning vil Nykredit have 45 procent kvindelige ledere i 2030. Det skal på sigt føre til, at halvdelen af bankens ledere er kvinder, lyder ambitionen.

19. dec. 2022
Dansk / English

Fremover skal flere kvinder sætte sig i en chefstol hos Nykredit.

Sådan lyder det i et opslag fra bankens CEO Michael Rasmussen på LinkedIn.

I dag er 33 procent af bankens ledere kvinder. Og i første omgang har Nykredit sat en målsætning om, at den andel skal være nået op på 45 procent kvindelige ledere i 2030.

”Det er nyt og skal på sigt lede os til, at vi har 50% kvindelige og 50% mandlige ledere,” skriver Michael Rasmussen i sit opslag.

"Er der noget, vi har lært i vores foreløbige arbejde med at øge diversiteten, er det, at der ikke findes nogen nemme løsninger."
- Michael Rasmussen, CEO i Nykredit

Det kræver blandt andet, at hver anden leder banken rekrutterer fremadrettet skal være en kvinde, lyder det fra topchefen, der samtidig varsler nye initiativer på tværs af koncernen den kommende tid.

”Det bliver et langt, sejt træk, før vi lykkes. Er der noget, vi har lært i vores foreløbige arbejde med at øge diversiteten, er det, at der ikke findes nogen nemme løsninger. Men vi tror på, at når vi på tværs af hele Nykredit tør forpligte os til det mål for kvinder i ledelse, vi i dag har sat op for hinanden, så gør det en forskel. For også her lykkes vi kun, hvis vi lykkes sammen,” skriver Michael Rasmussen.

Nykredit er ikke den eneste bank, der har sat mål for, hvor mange ledelsesposter der skal bestrides af kvinder. Tidligere har blandt andet Sydbank meldt ud, at banken vil have 35 procent kvinder blandt sine ledere i 2025.

Vi vælger kvinder til - ikke mændene fra