Hundredvis af finansøkonomer tager ren online-uddannelse

Stor interesse for nye onlineuddannelser. I København var der næsten dobbelt så mange ansøgere som optagne.

8. aug. 2022

Knap 270 finansøkonomistuderende begynder inden længe på rene online-forløb på erhvervsakademierne i København, Kolding og Silkeborg. I København søgte næsten dobbelt så mange, som der blev optaget.

”Coronatiden har vist os, at der er en målgruppe i forhold til at uddanne sig online. Men vi ved endnu ikke så meget om, hvem der vælger denne uddannelsesform”, siger Bo Steen Larsen, områdechef på Økonomi og Finans hos Cphbusiness.

Hans bud er, at det kan handle om geografi og store tidsbesparelser på transport, ligesom den øgede fleksibilitet i gennemførslen af studiet kan være tillokkende. Fx for studerende med små børn eller atleter under Team Danmark.

Sportsudøvere og selvstændige

I Silkeborg har man længere erfaring med online-studerende. Det første hold blev åbnet i 2014, og siden har man oplevet stadig flere ansøgere år for år. De første år var der stort set kun professionelle sportsudøvere på studiet, men siden har man nået en bredere kreds, blandt andet iværksættere.

I København glæder Bo Steen Larsen sig til at blive klogere på online-studerende:

”Eksempelvis er vi også nysgerrige på, om de skiller sig ud aldersmæssigt”.

I København modtog man langt flere online-ansøgere end forventet. Små hundrede ansøgere ville gerne studere på den måde, men kun 55 blev optaget og deres adgangskvotient ligger lige så højt som de studerende, der følger fysiske forløb.

”Det er meget vigtigt for os at tydeliggøre, at online ikke er lig med et light-studie. Der er fuldstændig de samme krav til online-studerende, som til studerende, der følger den fysiske udgave af studiet. Samme faglighed, samme opgaver og samme eksaminer. Vi værner om kvaliteten af uddannelsen”, understreger områdechefen.

På ryggen af coronaen

Også i 2021 optog man i København et mindre hold online-studerende. Dikteret af nødvendighed under coronaen er der derudover allerede en del erfaring at basere sig på i forhold til at tilrettelægge undervisningen digitalt:

”Som udgangspunkt er vores uddannelser meget digitale, så der har været noget at tage afsæt i på forhånd. Men vi har lært utroligt meget af corona-situationen. Online-undervisning kræver noget andet, og der skal bruges andre pædagogiske metoder. Fx er meget lange indlæg ikke sagen”, konstaterer Bo Steen Larsen.

Opmærksomheden er også rettet mod det sociale tab i studielivet for de online-studerende:

”Man mister noget nærhed i forhold til at være del af et fysisk studiemiljø, det kommer vi ikke uden om. Vi sørger for at invitere alle med til sociale events, men bor man langt væk, kommer man nok ikke til fredagsbar i København”.

Rekordoptag

Områdechefen kan glæde sig over, at online-muligheden, sammen med ny mulighed for at læse finansøkonomi fysisk i Hillerød, er med til at sikre en rekord. Der har aldrig har været så mange, der tager hul på den toårige finansøkonomuddannelse på Cphbusiness som denne sommer, helt præcist 568 studerende.

”Det er glædeligt, for der er rigeligt brug for dem i erhvervslivet. Vores tætte kontakt med aftagerne sikrer, at vi ikke optager flere, end aftagerne efterspørger”.

”Det er meget vigtigt for os at tydeliggøre, at online ikke er lig med et light-studie".
- Bo Steen Larsen, områdechef på Økonomi og Finans hos Cphbusiness.

Finansøkonomuddannelsen

Danner blandt andet det uddannelsesmæssige fundament under privatrådgivere og ejendomsmæglere.