Gør alderen til din styrke

Erfarne medarbejdere er ofte bedre til kommunikation og til at undgå konflikter, fordi de i kraft af deres erfaringer er bedre til at se to sider af samme sag, siger aldringsforsker Henning Kirk. Tirsdag 25. januar holder han foredrag i Finansforbundet om, hvordan erfarne medarbejdere bør blive bevidste om deres kompetencer.

4. jan. 2022

Hvis du er over 50 år, har du garanteret fået spørgsmålet: Kan du mærke alderen trykke?
Det er helt forståeligt, for i Danmark må erfarne medarbejdere ofte lægge skuldre til fordomme om, at de er for tunge at danse med, for langsomme til at lære nyt og har svært ved at omstille sig forandringer. Fordomme, der er kulturelt betinget uden nogen form for videnskabelig dokumentation – for sådan fungerer hjerner ikke.

Det bliver der gjort op med på Finansforbundets Gå-hjem-møde ”Bliv bevidst om dine kompetencer” tirsdag den 25.januar fra klokken17-20. Målet er her at give erfarne medarbejdere indsigt i de kompetencer, de har tilegnet sig gennem arbejdslivet og bruge dem til at skabe en senkarriere, der er interessant for dem og nyttig for deres arbejdsgiver.

”Mange bliver påvirket og lader sig måske ubevidst svække af samfundets fordomme omkring alder. De har brug for at ændre mindset. Derfor sætter vi nu med videnskaben i ryggen særligt fokus på de steder, man bliver bedre med alderen, så man bliver bevidst om sine faglige kvaliteter og kan sætte dem i spil overfor arbejdsgiveren. For vi ønsker at medlemmerne får et godt og langt arbejdsliv”, siger arbejdsmarkedskonsulent i Center for læring og udvikling i Finansforbundet, Steen Jensen.

Lysten til at lære nyt er vigtig

Fakta er på plads til mødet. Til at lede slagets gang kommer nemlig den prisbelønnede og levende foredragsholder Henning Kirk, der er aldringsforsker og læge dr.med. Ud over forskning har han udgivet en lang rækker bøger, deriblandt: ”Afskaf alderdommen - bliv i de voksnes rækker” og ”Godt nyt om gamle hjerner”.

”Der er så mange fordomme om alder, og dem skal vi have gjort op med, og give folk noget selvtillid. Her er det vigtigt at skabe bevidsthed om, at der er noget gråhårede, er bedre til end i de unge år, så de fortsat kan udvikle deres kompetencer”, siger Henning Kirk og nævner som eksempel, at erfarne medarbejdere ofte er bedre til kommunikation og til at undgå konflikter, fordi de i kraft af deres erfaringer er bedre til at se to sider af samme sag og en problematik i en større sammenhæng. Derfor opleves de ofte som mere empatiske og bedre ledere.

”Det er også en udbredt myte, at mange seniorer er kørt ud på et sidespor, når det gælder it. De lærer måske ikke lige så hurtigt som unge. Men de lærer på en anden måde, fordi de bruger deres erfaringer, når de lærer nyt. Og nu har vi haft it i så mange år, hvor de har opbygget erfaringer, der gør dem bedre til at hoppe op og se tingene i fugleperspektiv og finde bedre løsninger”, fortæller Henning Kirk.

Han advarer samtidig mod for meget sofahygge hos seniorer:

”For seniorer får heller ikke noget forærende. Det kræver, at man vedligeholder evnen og lysten til at lære noget nyt”.

Læs mere om arrangementet ”Bliv bevidst om dine kompetencer” og tilmeld dig her.