Første af sin slags i verden: Ny dansk standard for ligestilling og diversitet

Finansforbundet har været med til at udvikle verdens første ledelsesstandard for ligestilling og diversitet. Nu kan flere virksomheder helhjertet og let arbejde med at skabe inkluderende arbejdsfællesskaber.

2 min

Nu kan virksomheder få dokumentation på, at de arbejder ambitiøst og kontinuerligt med best practice inden for ligestilling og diversitet.

Alle landets virksomheder kan få adgang til en manual, så de kan undgå bias i rekrutteringen af nye medarbejdere, sikre en inkluderende kultur og lave klare målsætninger for ligestilling og diversitet.

”Alle mennesker har brug for at kunne være dén, de er, og blive anerkendt for dét, de bringer til bordet, for at trives i deres arbejdsliv. Uden at blive begrænset af fordomme," siger Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

En lang række ligestillingseksperter, arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer og virksomheder har sammen med Dansk Standard brugt de sidste knap to år på at udvikle en ny dansk standard for ligestilling og diversitet, og nu er standarden publiceret.

Læs mere hos Dansk Standard

"I Finansforbundet håber vi, at standarden for ligestilling og diversitet kan bidrage til, at endnu flere virksomheder og ledere helhjertet arbejder på at skabe inkluderende arbejdsfællesskaber,” siger Steen Lund Olsen.

Standarden er opbygget som et ledelsessystem, og med det nye system håber organisationerne bag, at alle typer virksomheder kan finde inspiration til ligestillingsarbejdet.

Lige meget om virksomhederne har behov for inspiration til at komme i gang, eller om de har brug for hjælp til at videreudvikle deres ligestillingsarbejde, så indeholder standarden en gennemgang af best practice i forhold til at skabe ligestilling og diversitet på arbejdspladsen.

Få mere viden

Dansk Standard holder webinar om standarden den 3. oktober. Det er gratis.

Det er også muligt at komme på kursus om den nye standard.

Faktisk bliver det muligt for virksomhederne at blive certificeret på baggrund af den nye ledelsesstandard for på den måde at få dokumentation for, at de ambitiøst og kontinuerligt arbejder med ligestilling og diversitet.

"I Finansforbundet håber vi, at standarden for ligestilling og diversitet kan bidrage til, at endnu flere virksomheder og ledere helhjertet arbejder på at skabe inkluderende arbejdsfællesskaber, hvor alle bliver set og får lige muligheder for at udleve og udvikle sit potentiale,” siger Steen Lund Olsen.