Sådan får du mest ud af MUS

Mange vender deres faglige udvikling med chefen i disse dage – her er en guide til at få mere ud af samtalen. Forberedelse er vigtigt.

15. sep. 2022
Dansk / English

Så er det tid igen. For nogle en udbytterig fornøjelse, for andre et overflødigt og stift møde. MUS – medarbejder udviklings samtalen - er på programmet i mange danske virksomheder én gang årligt, og sådan har det været i årtier.

Samtalen kræver en god luns af ikke mindst chefernes tid og energi og har jævnligt været under beskydning, blandt andet har der været sat spørgsmål ved, om det er rent tidsspilde.

Det afvises bestemt, at det skulle være tilfældet af Troels Bjerg-Nielsen, der er konsulent hos Finansforbundet med ekspertise i blandt andet kompetenceudvikling.

”Hvis det er ureflekteret, mangler rød tråd og bliver en hyggesnak, så er det spild af tid. Men hvis MUS tages alvorligt af både chef og medarbejder, er der meget gode muligheder for at få udbytte af den.”’

Dig og strategien

Hvis du vil have maksimalt udbytte af din MUS er det helt centralt, at du sætter tid af til forberedelse, understreger Troels Bjerg-Nielsen. Det gælder, hvad enten din MUS er en etårig tilbagevendende begivenhed eller atomiseret og gjort til en løbende dialog i stedet.

”Dine muligheder er i høj grad afhængigt af dine relationer og din situation. Hvor vigtig er dine kompetencer for virksomheden?"

"Skal chefen tales efter munden eller får du mere ud af at spille med helt åbne kort?"
- Troels Bjerg-Nielsen, konsulent hos Finansforbundet

Sidder du med kompetencer, som er svære at opdrive, eller er der mange andre, der kan det samme? Det spiller naturligvis ind på dine muligheder, ligesom dit forhold til chefen og din viden om ham eller hende – skal chefen tales efter munden eller får du mere ud af at spille med helt åbne kort?

Overvej også, hvilke arbejdsopgaver, du trives med, og om du måske har behov for at udfordres mere. Måske åbner det også naturligt for ønske om efteruddannelse?

Du kan også med fordel tænke din egen udvikling ind i virksomhedens strategi og mission. Det øger markant dine chancer for at få ønsker om eksempelvis andre arbejdsopgaver igennem.

”I stedet for bare at sige, hvad du gerne vil have, skal du fortælle, hvordan du vil øge din og virksomhedens markedsværdi,” siger Troels Bjerg-Nielsen.

Han råder dig dog til at aflæse kulturen på din arbejdsplads i forhold til at slå på, at du vil øge din egen markedsværdi.

”Det er ikke alle steder lige legalt at tale om det og ønsket om at være mobil på arbejdsmarkedet.”

Fordybelse og big talk

Søren Frimann, lektor i kommunikation ved Aalborg Universitet, har forsket i blandt andet MUS i flere årtier, og er tilhænger. Som han tidligere har sagt til Magasinet Finans:

”MUS kan noget, men ikke hvis den går ud på slavisk at tæske et spørgeskema igennem. Det er dyre samtaler for virksomhederne, så der skal gerne komme noget godt ud af det, når man vender det fagpersonlige, trivslen og kompetencerne”.

Han har fulgt mange MUS-samtaler og konstaterer:

”Det skaber et særligt rum at to mennesker møder velforberedte op til en samtale. Det kan have stor værdi at gå i dybden på den måde.”

På begge sider af bordet en samtale, der kan få konsekvenser:

”Det er ikke sniksnak, det er big talk. Man tror nogle steder, at man kan ophæve magtrelationen ved MUS og tale helt frit. Det kan man ikke, og derfor er det vigtigt at både medarbejder og leder er sig bevidst, hvilke konsekvenser, samtalen kan få.”

Få flere gode råd om MUS

Tag MUS alvorligt

Forbered dig – hvad vil chefen komme ind på i forhold til evaluering af din indsats og nuværende situation, og hvad vil du selv fremhæve.

Tænk din indsats ind i virksomhedens strategi.

Synliggør din indsats.

Gød jorden for lønsamtale (men gør aldrig MUS til en lønsamtale).

Fortæl om dine relationer/netværk, det er noget af det chefen er på udkig efter.

Hvis du er presset, så pas på det ikke bliver til brok –appeller ansvarlighed, hvordan kan chefen hjælpe dig med at prioritere.

Fortæl hvad du gerne vil fremadrettet og hvordan det tilfører værdi strategisk.

Opfølgning på MUS – kommer den ikke af sig selv, så bed om den.