Finansforbundet tredobler juledonation til udsatte

Årets juledonation fra Finansforbundet er markant højere, end den plejer at være. Pengene skal især hjælpe udsatte inden for landets grænser.

20. dec. 2022

Igen i år har Finansforbundet valgt at donere et væsentligt beløb til særligt sårbare i anledning af julen.

”Vi er i en situation hvor ekstraordinært mange familier er blevet ramt på økonomien,” siger formand Kent Petersen med henvisning til den tårnhøje inflation og den verdensomspænde energikrise.

Donationen er i år tre gange så stor som normalt, og pengene kommer blandt andet fra de sager, som Finansforbundet har vundet i Arbejdsretten eller fået tilkendt ved forhandling med Finanssektorens Arbejdsgiverforening.

"Vi har i år blandt andet fokus på at hjælpe de familier og enlige forsørgere, der er i en økonomisk klemme."
- Kent Petersen, formand Finansforbundet

Stor efterspørgsel på julehjælp

Udover at støtte ukrainske flygtning gennem ITU Affiliates er fokus i år på at støtte særligt organisationer, der hjælper inden for landets grænser.

Blandt andet doneres der beløb til både Mødrehjælpen og organisationens indsats for børnefamilier i en økonomisk svær situation samt til Dansk Folkehjælps arbejde med julehjælp til enlige forsørgere på overførselsindkomst.

”Efterspørgslen på julehjælp er steget markant, og vi har i år blandt andet fokus på at hjælpe de familier og enlige forsørgere, der er i en økonomisk klemme,” forklarer Kent Petersen.

De får donation fra Finansforbundet

• Mødrehjælpen
  • Dansk Folkehjælp
  • Varmestuen Fedtekælderen, Kirkens Korshær
  • ITU Affiliates i Ukraine
  • Danske Hospitalsklovne
  • Hus Forbi

Hjælper i nærmiljøet

Derudover får også varmestuen Fedtekælderen, der drives af Kirkens Korshær, del i julehjælpen. Varmestuen har til huse lige rundt om hjørnet fra Finansforbundets forbundshus på Christianshavn.

”Enhver virksomhed har en pligt til at interagere med det nærmiljø, man er en del af. Og derfor giver det god mening med et særligt fokus på at hjælpe de hjemløse, vi møder til daglig,” siger Kent Petersen.