Finansansatte er oplagte kommunalpolitikere

Nyvalgt viceborgmester i Nyborg, Michael Gertsen (C) arbejder i Spar Nord og har flere byrådskolleger med finansbaggrund. Han opfordrer flere fra sektoren til at engagere sig lokalpolitisk.

18. jan. 2022

Nyborg byråd har mindst tre medlemmer med baggrund i bankverdenen efter det seneste kommunalvalg, og det er den konservative viceborgmester Michael Gertsen, der selv er en af dem, glad for.

”Vi er godt repræsenteret i Nyborg, men jeg synes, det er oplagt at flere fra finanssektoren i det hele taget overvejer muligheden for at stille op til kommunalvalg”, siger han med henvisning til, at der mangler mennesker, som vil engagere sig i det lokalpolitiske.

”Bankansatte har virkelig noget at komme med, ikke bare i kraft af vores økonomiske forståelse. Alle mennesker har en bank, og når du arbejder i en, kender du høj og lav, by og land. Mange af os er også vant til at forhandle”.

Michael Gertsen er selv fuldtids privatrådgiver i byen og har desuden tidligere været tillidsrepræsentant af flere omgange, ligesom han har været erhvervsrådgiver tidligere - derudover har politik i fyrre år været en del af hans liv.

”Indtil det seneste valg har jeg prioriteret anderledes og stået i 2. geled. Men nu, hvor jeg er 62 år og børnene er store, har jeg både lyst og mulighed for at bruge den tid og energi, det kræver. Det er endnu meget nyt, men det er virkelig spændende at være med i, så det kan anbefales”.

Syg søn gav skubbet

For Pia Kondrup Juul-Nielsen (V) er byrådsarbejdet også helt nyt. Hun har arbejdet som privatrådgiver i Nordea Nyborg i mange år, og begynder i februar i en anden bank efter tre års orlov med en kræftsyg, nu rask søn.

”Forløbet med min søn og den hjælp samfundet har ydet ham undervejs, har givet mig fornyet lyst til at bidrage, give noget tilbage samfundsmæssigt. Jeg har også tidligere overvejet det, for jeg har altid været engageret i bestyrelser og lignende ved siden af mit arbejde, men nu tog jeg springet og stillede op”, siger Pia Kondrup Juul-Nielsen.

Hun blev lidt overrasket over, at hun blev valg ind, men er klar til udfordringen og er med sine 37 år den yngste kandidat fra Venstre og med til at trække gennemsnitsalderen i byrådet ned.

Poul Erik Knudsen sidder også i Nyborgs byråd, er socialdemokrat og arbejdede i Arbejdernes Landsbank i 45 år, blandt andet som erhvervsrådgiver, før han slog ind på karrieren som kommunalpolitiker. Da han sluttede i banken, havde han allerede besluttet sig for at sige ja til at stille op, noget han ellers havde afslået i mange år, det var for meget sammen med et fuldtidsjob. Han har nu taget hul på sin anden periode i Nyborg byråd.

”Selv om kommunaløkonomi er noget for sig og ikke kan sammenlignes med den økonomi, man beskæftiger sig med i en bank, har man et godt afsæt, når man har været i en bank i mange år. Og det er rigtig spændende, ellers havde jeg heller ikke besluttet mig for at stille op en gang mere”.

I Nyborg byråd sidder også Peter Mollerup (V), der har en fortid som assurandør og fagligt aktiv. I en periode var han formand for Assurandør Kredsen (i dag Finansforbundet Assurandørerne) og sad i Finansforbundets hovedbestyrelse.