Menu luk

”Det her er ikke rimeligt – ikke alle er lige digitale”

Utilfredsheden ulmer foran Danske Bank på Nørreport i den lange kø, der specielt omkring månedsskiftet er markant. Men filialens personale får ros.

5. dec. 2022
3 min
Dansk / English

”Jeg har prøvet at vente to en halv time, fordi bankens system brød sammen”.

Der er mange kedelige historier i kundekøen foran Danske Bank ved Nørreport. Det er den eneste filial på Sjælland, hvor man kan hæve kontanter i kassen. Derudover kan det kun lade sig gøre i Aarhus.

To hærdebrede vagter styrer med autoritet køerne ved indgangen til banken, hvor op mod tyve personer sluses ind ad gangen. Hvis der kommer flere ind, bliver støjen for voldsom.

Udenfor strækker køen af ventende kunder sig langs hele facaden og slår i perioder også et sving med halen denne formiddag. Det gør den typisk omkring månedsskiftet, når løn og offentlige ydelser udbetales. Og faktisk er den ikke exceptionel i dag, kan en af de erfare kø-gæster berette.

”Nogle gange slår køen et større sving og går helt derover på den anden side. Det er frygteligt at stå så længe, specielt, når det er koldt eller meget varmt”, siger en ældre kvinde.

Hun har ikke helt fået styr på det digitale og har det bedst med at få pengene udbetalt i kontanter hver måned.

En mand i arbejdstøj udbryder irriteret, at det må være skønt at være bankansat med den korte åbningstid, de holder sig. Han står i kø hver måned og er godt træt af det. 

Fast i kø hver måned

En yngre kvinde, der er uddannet pædagog, er også fast kunde i køen:

”Det er meget svært for mig at forlade mit hjem, for jeg er både fysisk og psykisk ramt med fem diagnoser. Jeg vil helst bare være derhjemme. Men jeg er så godt som identitetsløs, så jeg er nødt til at møde personligt op for at få udbetalt mine penge”.

Hun betaler 50 kr. pr girokort, bankens personale hjælper hende med:

”Men hvad skal jeg ellers gøre? Jeg har ikke andre muligheder”.

Det er ikke rimeligt, at udsatte skal stå længe i kø for at få hjælp, mener en fast køkunde. Foto: Claus Bech
”Der må da være et andet valg for os udsatte, der ikke er digitale og har brug for hjælp".
- Kvinde i køen foran Danske Bank

Hendes mor har også store problemer. Hun er hårdt ramt af slidgigt og er nødt til at tage taxi hver måned frem og tilbage, for at få kontanterne hævet ved Nørreport.

”Der må da være et andet valg for os udsatte, der ikke er digitale og har brug for hjælp. Det er ikke rimeligt, at man ikke tager hensyn til os. Men personalet derinde er altid fantastiske. De er søde og giver sig tid til at snakke lidt”.

Kuffert med mønter

Der er el-scootere og dårligt gående i den brogede kø, der tilsyneladende mest rummer kunder fra Storkøbenhavn. En kommer fra Husum, knap 40 minutters transport hver vej, men andre har tidligere stået i kø med kunder fra Helsingør.

En kvinde trækker en lilla rullekuffert med i køen:

”Der er mønter i den. Der er for mange til, at man kan aflevere dem i en automat. Jeg vidste, at jeg ville komme til at vente i kø, og de er for tunge at slæbe på, så de kom ned i rullekufferten”, siger den midaldrende kvinde.

Hun fortæller, at hun har været syg efter coronavaccination i halvandet år og derfor ikke længere har et job, men tidligere har arbejdet i forsikringsbranchen.

”Det værste er næsten, når plejehjemsassistenter må stå i kø for borgerne. Jeg mødte to sidste gang. I stedet for at være hos borgerne og hjælpe dem, må de bruge tiden på at stå i kø for dem her”.

Fra Danske Banks presseafdeling er beskeden på Nyhedsbrevet Finans henvendelse, at banken i modsætning til en del andre banker fortsat har kassebetjening, selv om det kun er to.

”Det skyldes jo, at meget få benytter kasserne, da der er gode alternativer for langt de fleste. Men det er korrekt, at der fortsat kan være kø omkring månedsskiftet”.

Foto: Claus Bech

Seneste nyt