Det går godt – men ikke for alle

I december 2021 var der kun 1,7 procent fuldtidsledige medlemmer af Finansforbundets a-kasse. Det er den laveste ledighed siden før 2017 – og selv om ledigheden tog et lille nøk opad i januar, er den stadig nede på niveauet, fra før Covid-19 lagde Danmark ned.

2. maj 2022

Skæv ledighed

Men ser man på, hvordan ledigheden er fordelt, er der knap så meget at juble over, hvis man tilhører den erfarne del af arbejdsstyrken. Cirka halvdelen af de 783 fuldtidsledige i december var +55 år eller derover. Faktisk var ledigheden 2,6 gange større for de 55-64-årige og hele 3,3 gange større for de +65-årige sammenlignet med de 35-44-årige.

”Bemærkelsesværdigt er det også, at mens Finansforbundets medlemmer generelt har en lavere ledighed end det generelle arbejdsmarked, så er det helt anderledes nedslående for denne her aldersgruppe. Her er ledigheden ikke lavere, men endda temmelig meget højere, når vi ser på de +60-årige”, forklarer seniorøkonom i Finansforbundet Klaus Mosekjær Madsen.

Mere udenlandsk arbejdskraft

Samtidig melder arbejdsgiverne i finanssektoren i stigende grad om mangel på arbejdskraft. For eksempel angiver 41 procent af virksomhederne ifølge det seneste barometer i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), at de har haft større eller mindre udfordringer med at rekruttere rådgivere, og fire ud af ti virksomheder angiver, at de har oplevet mindre eller store problemer med at fastholde de medarbejdere, de allerede har.

De oversete

En snak, der nok kan være svær at forstå for 55-årige Marianne Viberg, der går ledig på dagpenge i den lille midtjyske by Galten. I 32 år har hun arbejdet uafbrudt i finanssektoren, da hun blev ledig. Hun har søgt mere end 50 stillinger, men kun været til samtale to gange. Hun har endnu 13 gode arbejdsår, før hun skal på pension, masser at give af og er frisk på det meste, også at blive opkvalificeret, hvis det er nødvendigt. Skoletasken står klar, som hun siger.