173 fyret i Danske Bank: "Det gør mig alvorligt bekymret"

Særligt to ting gør formand for Finansforbundet i Danske Bank bekymret, efter banken i sidste uge gennemførte en stor fyringsrunde.

Danske Bank opsagde i sidste uge 173 ansatte – over 150 af dem i Danmark.

Og det bekymrer formand for Finansforbundet i Danske Bank, Kirsten Ebbe Brich.

”Det her går voldsomt ud over dem, der ikke har et job længere, men det går også ud over dem, der skal sige farvel til kolleger. Sådan nogle fyringsrunder ryster en organisation og skaber usikkerhed og utryghed,” siger hun.

Afskedigelserne rammer især i den forretningsenhed, som i Danske Bank kaldes ”Personal Customers”. Det vil sige, at det er ansatte, der enten direkte eller indirekte arbejder med privatkunder både i filialer, men også inden for support og it.

"Sådan nogle fyringsrunder ryster en organisation og skaber usikkerhed og utryghed"
- Kirsten Ebbe Brich, formand for Finansforbundet i Danske Bank

Løber stærkt i forvejen

Og det store omfang af afskedigelser gør Kirsten Ebbe Brich ”alvorlig bekymret”. Og det er især to ting, der fylder for formanden for Finansforbundet i Danske Bank.

For det første hører hun fra kollegerne i Personal Customers, at de i forvejen løber stærkt og har super travlt.

”Det er loyale og dedikerede folk, der virkelig gerne vil have tid til deres kunder. Og når man så beslutter fra bankens side, at der skal være færre ansatte, så er det klart, at de bliver særligt bekymrede.”

Derudover frygter hun det videnstab, som følger med, når man opsiger erfarne medarbejdere.

”Jeg er langt fra overbevist om, at det er den rigtige beslutning at afskedige i så stort et omfang. De opsagte tager nøgleviden og mange års erfaring med sig ud af butikken. Det gør mig alvorligt bekymret for banken, og hvad det betyder for vores kunder og for os medarbejdere”.

Gode råd til opsagte medarbejdere

Formand for Finansforbundet i Danske Bank, Kirsten Ebbe Brich, giver her fire gode råd til de opsagte medarbejdere i Danske Bank.

1. Tag til informationsmøder
  2. Meld dig ind i netværk – både i dem, hvor der afholdes møder, men også på LinkedIn
  3. Benyt dig af tilbuddet om outplacement
  4. Tro på, at du er kompetent

”De opsagte skal tro på, at de kan noget. De er ikke blevet sagt op på grund af deres egne kompetencer, fejl eller mangler. De er blevet sagt op, fordi koncernen har valgt en anden organisering af arbejdet. Det har simpelthen ingenting med de opsagte at gøre,” understreger Kirsten Ebbe Brich.

Ledere har et særligt ansvar for dem, der er tilbage

Karsten Breum, der er hr-direktør i Danske Bank, skriver i en mail til Berlingske, at fyringerne skyldes ”kontinuerlig tilpasning af organisationen”.

”Det at sige farvel til gode og dedikerede folk er ikke noget, vi tager let på. Vi gør selvfølgelig, hvad vi kan, for at støtte dem, hvis stillinger bliver nedlagt, enten ved at tilbyde dem andre stillinger i banken eller ved at hjælpe dem med at søge nye muligheder uden for banken,” skriver HR-direktøren i sin mail til avisen.

Står det til Kirsten Ebbe Brich har ledere på alle niveauer i Danske Bank nu et stort ansvar for at sikre trivsel og tryghed for de medarbejdere, der står tilbage efter have sagt farvel til mange gode kolleger.

Ledere på alle niveauer i Danske Bank har nu et stort ansvar for at sikre trivsel og tryghed for de medarbejdere, der er tilbage, mener Kirsten Ebbe Brich.

Ved en afskedigelsesrunde er de medarbejdere, der er tilbage, ofte efterladt med følelser, der stritter i alle retninger. Mange bliver frustrerede eller kede af det, mens andre måske er lettede over, at de gik fri.

Medlemsmøde 2. november

Onsdag den 2. november afholder Finansforbundet et medlemsmøde for alle medlemmer af Finansforbundet i Danske Bank på baggrund af sidste uges opsigelser.

Tilmeld dig medlemsmødet den 2. november her (kun for ansatte eller opsagte i Danske Bank)

Fælles for dem alle er, at de står over for en periode med usikkerhed, påpeger Kirsten Ebbe Brich.

”Lederne må tage et ansvar for den usikkerhed, der er, og sørge for at komme tættere på medarbejderne. De skal forsikre dem om, at de er værdsatte og hjælpe dem til at få de rette kompetencer, så de også har et job i morgen,” siger hun og fortsætter:

”De skal også hjælpe dem med at finde ud af, hvad de skal lave og ikke skal lave, nu hvor der bliver ændret på organisationen”.