Stor kursussøgning i Corona-tiden

Krisen har givet markant flere ansøgere til Finanskompetencepuljens individuelle kurser. Kent Petersen, formand for Finansforbundet, kalder udviklingen ”forrygende”.

27. apr. 2021

Flere penge er givet ud, end der er kommet i kassen. Normalt ikke noget at glæde sig over, men når det gælder Finanskompetencepuljen, er det et regnskab, der vækker fornøjelse både hos Finansforbundet og Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).

For når Finanskompetencepuljen nu for andet år i rap må trække på tidligere års ubrugte midler, dækker det over stigende efterspørgsel på ikke mindst individuelle kurser. Puljen blev etableret som et led i overenskomstforhandlingerne i 2014 og yder støtte til en lang række enkeltfag og kurser, der er relevante for den finansielle sektor.

”Det er forrygende at kunne konstatere, hvordan vores tillidsrepræsentanter og medarbejderne i finanssektoren har kløet på i kompetenceudviklingens navn det seneste år. I Finansforbundet arbejder vi for et arbejdsliv i bevægelse for vores medlemmer, og i dén forstand kan vi se, at 2020 været et ganske fint år, når vi kigger på de midler, der er hentet til det i Finanskompetencepuljen”, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Administrerende direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Mariane Dissing, fremhæver, at finansvirksomhederne tager et stort uddannelsesansvar. Der investeres kraftigt i medarbejdernes kompetenceudvikling – via såvel Finanskompetencepuljen som andre efter- og videreuddannelsesmuligheder, samlet op mod en halv milliard kroner:

”Det er tre gange mere end gennemsnittet for arbejdsmarkedet,” konstaterer hun.

Bred palette af søgte kurser

Når det især er de individuelle kurser, der efterspørges, skyldes det til dels, at de store fysiske kurser har måttet aflyses. Det er der blevet kompenseret for med omlægning til virtuelle kurser og en bredere vifte af individuelle tilbud, som der har været run på.

Mia Aasborg, projektleder for Finanskompetencepuljen, fortæller, at paletten af søgte kurser er meget bred:

”Vi har oplevet, at både medarbejdere og virksomheders opmærksomhed på, at kompetenceudvikling er vigtigt, er fastholdt under Covid-19. Måske også til dels, fordi krisen har sat særlige krav til omstillingsparathed og dermed måske nye kompetencebehov”.

De nye læringsmønstre, hvor det meste er foregået virtuelt, vil også få indflydelse på tilbuddene fremadrettet, siger hun:

”Fremover vil vi bevare fokus på fordelene ved virtuelle kurser. Vi har set, at mange er glade for dem - det kan fx være, fordi man bor i en anden landsdel end kurset tilbydes. De skal ikke erstatte fysiske kurser, men fremtiden vil givetvis byde på en hybrid mellem de to undervisningsformer”.

Finanskompetencepuljen 2019-2020

• Individuelle ansøgninger er fra 2019 til 2020 er steget med i alt 27 % i Finanskompetencepuljen.
  • I 2020 var de tre mest ansøgte kurser:
    • SAFe Product Owner/Product Manager (7,6%)
    • Pension (5,1 %)
    • SAFe Scrum Master (3,9 %)
  • I 2020 er der en ensartet fordeling mellem mænd og kvinder blandt ansøgerne i Finanskompetencepuljen - mænd (50 %) og kvinder (50%).
  • Ansøgerne er oftest i aldersgruppen 30-39 år, men der ses en lille stigning på 4 % af ansøgere mellem 20-29 år.
  • Størstedelen af ansøgerne har en bacheloruddannelse, som den højest gennemførte uddannelse.