Mere barsel til fædre styrker mødres karriere

Finansforbundet bakker op om EU’s øremærkning af mindst to måneders barsel til fædre. Det giver begge forældre fordele og fremmer ligestilling på arbejdsmarkedet, siger næstformand Steen Lund Olsen.

23. feb. 2021

”Fædre får mulighed for at bygge en stærkere relation til deres små børn, og mødre får bedre muligheder for at gøre karriere”.

Det er overordnet set en win-win situation, at EU’s medlemslande fremover skal øremærke to måneders barsel til fædre, mener næstformand i Finansforbundet, Steen Lund Olsen.

Danmark er det eneste nordiske land, der endnu ikke har en sådan ordning - på trods af, at det er et afgørende greb i forhold til øget ligestilling, vurderer han.

”I mange hjem når man frem til, at det er bedst at manden, som typisk tjener mest, kommer hurtigt tilbage på arbejde. Den beslutning kan føre ulemper med sig for kvinden, fordi hun i længere perioder end manden er mindre synlig på arbejde, og måske går glip af karrieremæssige muligheder”.

Samtidig giver den rollefordeling omkring pasning af barnet næring til stereotype opfattelser, bevidste og ubevidste, som kan føre til forskelsbehandling af kønnene, påpeger næstformanden.

Mand, brug din barselsret

Han er klar over, at ikke alle nybagte familier vil være lige begejstrede for ikke selv at kunne fordele barslen frit imellem sig:

”Vi må bare indse, at det er et vigtigt sted at sætte ind i forhold til ligestilling. Barsel spiller ind på mange måder, kvinderne optjener også mindre til pension på grund af den lange barsel. Det kan i nogle tilfælde være en ret markant forskel i sidste ende”.

En øremærkning af barsel til fædre vil også effektivt gøre op med den barriere, det åbenbart stadig kan være for nogle mænd at skulle bede chefen om barsel.

Uanset, hvad der holder mændene tilbage, er tallene tydeligt: Ifølge Danmarks Statistik holder fædrene kun godt en måneds barsel i gennemsnit, mens mødrene holder over ni måneder.

Finansforbundets standardoverenskomst giver allerede fædre/medmødre ret til 16 ugers barsel, en mulighed Steen Lund Olsen opfordrer til benytte.

Læs også artiklen ”Sæt handling bag tallene på kvinder i ledelse”