Ledigheden stiger markant blandt ældre finansfolk

5,9 procent var ledigheden blandt medlemmer af Finansforbundets A-kasse i alderen 60+ i januar. For et halvt år siden var tallet 4 procent. ”Det er paradoksalt, at virksomheder skiller sig af med ældre medarbejdere i en tid, hvor der politisk er fokus på få folk til at blive længere på arbejdsmarkedet”, siger Steen Lund Olsen, formand for Finansforbundets A-kasse.

9. feb. 2021

Ledigheden for medlemmer af Finansforbundets A-kasse, der er over 60 år, er steget markant fra 260 til 379 fuldtidsledige i det sidste halvår af 2020. I januar var ledighedsprocenten 5,9 for aldersgruppen, mens den i juli 2020 var 4,0. Udviklingen er bemærkelsesværdig, eftersom ledigheden for alle andre aldersgrupper er lavere i dag, end den var sidste sommer.

I juli var der 1.070 fuldtidsledige under 60 år, mens tallet i januar lå på 875, viser tallene fra a-kassen, der er fra 4. februar. Det svarer til et fald i ledighedsprocenten fra 2,9 pct. i juli til 2,3 pct. i januar.

Formand for Finansforbundets a-kasse, Steen Lund Olsen, der også er næstformand for Finansforbundet, er bekymret for udviklingen, der viser, at sandsynligheden for at være ledige nu er mere end 2½ gange højere for personer over 60 år end for personer under.

” Det er jo mildt sagt lidt af et paradoks i den tid, hvor man fra politisk side har taget og stadig forbereder en række tiltag, der ellers skal få folk til at blive længere på arbejdsmarkedet”, siger Steen Lund Olsen til Nyhedsbrevet Finans.

”Det duer ikke, at vi som samfund på den ene side sætter økonomiske skruetvinger på i forhold til at få folk til at trække sig tilbage senere, samtidig med at virksomhederne på den anden side hælder de ældre medarbejdere ud, lige så snart krisen kradser”, uddyber han.

Spørger man seniorerne selv, er der tre ting, der kan få dem til at arbejde længere – nemlig fleksibilitet, anerkendelse og kompetenceudvikling.

”Skal vi have flere seniorer på arbejdsmarkedet, kræver det derfor nogle arbejdsgivere, som åbner sig over for værdien af de erfarne medarbejdere og skaber muligheder for eksempelvis at gå ned i tid eller helt at skifte spor i senkarrieren”, mener Steen Lund Olsen.

Se udviklingen i ledigheden blandt ældre i Vidensbanken her.