Investorer flokkes om kvindelige iværksættere

Toneangivende investorer har købt sig ind i Female Invest for ti millioner kr. Pengene skal blandt andet omsættes i ny digital platform, vækst i udlandet og flere ansatte, fortæller en af stifterne, Emma Bitz.

5. jan. 2021

”Investorerne tror på den strategi, vi har lagt for Female Invest. Det er et kæmpe skulderklap”.

Emma Bitz er kommet flyvende ind i det nye år sammen med de to medstiftere af Female Invest, Anna-Sophie Hartvigsen og Camilla Falkenberg.

Efter omkring et års arbejde for at rejse kapital, kunne de kort før jul binde sløjfe på en investeringsrunde. Det var første gang for iværksættervirksomhed, og de rejste ikke mindre end ti millioner kroner i ekstern kapital.

Ydermere er der tale om toneangivende navne, blandt investorerne er Nordic Female Founders og investor i ’Løvens Hule’, Mia Wagner, administrerende direktør i Maj Invest, Jeppe Christiansen, Shailendra Patel med fortid i Saxo Bank, og Vækstfonden. Men Female Invest har også kunnet fremvise en vækst på den gode side af 1.000 procent det seneste år.

Råd til vækst

Kvinderne bag Female Invest kalder sig selv ”finansielle feminister” og arbejder for at aktivere kvinder og få dem til at investere mere for at opnå økonomisk frihed. Det sker via et læringsunivers, som fungerer i kraft af medlemskab og en vifte tilbud, fx videokurser og webinarer, som på et klart og forståeligt sprog gør brugerne klogere på økonomi.

Som Emma Bitz fortalte i Magasinet Finans seneste udgave, arbejder Female Invest på at opgradere digitalt til version 2.0, og det er blandt andet her, pengene fra de nye medejere skal bruges:

”Det er en naturlig del af vores udvikling, at vi har kørt en investeringsrunde. Nu har vi rejst penge til at følge vores plan for vækst med en ny digital platform, som også giver os mulighed for at forfølge mulighederne bedre i udlandet og ansætte flere medarbejdere”, siger Emma Bitz.

Foreløbig har Female Invest hjulpet omkring 25.000 kvinder i 40 lande og har høstet anerkendelse ad flere omgange. Blandt andet har iværksætterne været på Forbes liste over de mest lovende og indflydelsesrige unge og vundet Cartier Womens Initiative for kvindelige iværksættere og de medfølgende 100.000 dollars - som altså nu får følgeskab af ti millioner kroner.