Genvalgt som præsident for 160.000 finansansatte

Finansforbundets næstformand Michael Budolfsen blev fredag den 23. april på det såkaldte Union Council genvalgt som præsident for Nordic Financial Unions. De kommende to år skal han lede den fællesnordiske organisation af fagforbund i den finansielle sektor, hvis vigtigste opgave er at få indflydelse på reguleringen af sektoren i EU.

27. apr. 2021

Michael Budolfsen skal i mindst to år mere stå i spidsen for de godt 160.000 finansansatte i de nordiske lande. Fredag den 23. april blev han uden modkandidat genvalgt som præsident for Nordic Financial Unions (NFU) på årsmødet Union Council.
”Det er en vigtig post for Finansforbundet, som jeg er glad for at varetage. NFU fungerer som en fælles nordisk lobbyorganisation for fagforeningerne i den finansielle sektor, hvor vi forsøger at påvirke reguleringen af sektoren i EU ud fra vores fællesnordiske tilgang til arbejdsmarkedet”, siger Michael Budolfsen, der første gang blev valgt som NFU-præsident i 2013.

”Vi møder stor respekt hos EU-kommissionen for vores input, og det hænger sammen med, at vi i NFU har et fællessekretariat i Stockholm med et superhøjt kompetenceniveau. Det er afgørende for vores indflydelse, at vi kan komme med konkrete, kompetencebaserede input og gerne med evidens bag, som skal understøtte vores værdier og holdninger for at trænge igennem i forhold til EU-kommissionen”, mener den genvalgte præsident.

Susanne Lindberg fra det svenske forsikringsforbund Forena blev på årsmødet genvalgt som NFU-vicepræsident.

Årsmødet blev holdt virtuelt i en forkortet form på en halv dag. Politisk vedtog man, at bæredygtig finans og digitaliseringen af arbejdslivet – herunder bigtech-giganternes indtog i finansverdenen og udbredelsen af kunstig intelligens – skal have ekstra fokus i det kommende års arbejde.