Finansfædre holder længst barsel

Fædre ansat i finanssektoren holder 43 procent længere barsel end gennemsnittet på arbejdsmarkedet, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det glæder næstformand i Finansforbundet Steen Lund Olsen, at rettighederne i overenskomsterne bliver brugt.

4. maj 2021

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at fædre i Finanssektoren holder længere barsel end alle andre fædre på det danske arbejdsmarked. For børn født i 2019 holdt nybagte fædre i finanssektoren 8,7 ugers barsel mod i gennemsnit 6,1 uger. Det er 43 procent mere, og det glæder næstformand i Finansforbundet, Steen Lund Olsen:

”Det er så opløftende, at fædrene bruger de gode muligheder, der er i vores overenskomster for fædre- og forældreorlov. Vi har kæmpet for en fædre- og forældreorlov på op til 16 uger med fuld løn, for det er godt for ligestillingen og den enkelte familie, når forældre har mulighed for at dele barslen langt mere ligeligt. Jeg kan kun opfodre alle nye og kommende forældre til at bruge vores gode barselsmuligheder fuldt ud”.

Under overenskomsten i finanssektoren har man som far ret til fire uger med fuld løn efter fødsel. De fire ugers fædreorlov kan man holde sammenhængende eller delt i to perioder af to uger. Derudover har man også ret til forældreorlov på 12 uger med fuld løn efter fødsel.

Vi er ikke i mål

Men selv om finanssektoren har ført an med at sikre fædres rettigheder gennem overenskomsten, så er branchen ikke i mål, fastslår Steen Lund Olsen. I forhold til virksomhedernes refusion i barselsdagspenge er der stadig for stor forskel på mænd og kvinder. Det bliver der blandt andet kigget på i et samarbejde mellem arbejdsmarkedets parter, hvor Finansforbundet sidder med ved bordet.

”Vi presser på, fordi det er vigtigt, at nybagte forældre uanset køn får mulighed for at være sammen med deres barn. Der er heldigvis gradvist en kulturforandring i gang, hvor barsel er blevet en vigtig prioritet hos fædrene. Hver gang vi får skabt nogle forbedringer i overenskomsterne, så hjælper vi fædrene lidt længere fremad på den rejse.”, siger næstformanden.

Det er blevet naturligt

Administrerende direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) Mariane Dissing, mener heller ikke sektoren er i mål endnu, fordi der stadig er en hel del fædre som ikke bruger muligheden:

”Men det er rigtigt positivt, at store dele af sektoren har en kultur, hvor det er helt naturligt for fædre at holde barsel. Vi har gennem overenskomsterne gjort det til et reelt valg i familien, fordi økonomien følger med et langt stykke og jeg er ikke i tvivl om, at vilkårene er med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning”, fremgår det af foreningens hjemmeside.