Du skal lokkes på arbejde

Arbejdsgiverne skal gøre det så uimodståeligt at møde fysisk op, at du ikke vil være det foruden. Det var et af budskaberne fra Gitte Andersen, Group Workplace Industry Advisor & Thought Leader i ISS, på Finanssektorens Arbejdsmiljødag, der i år blev holdt virtuelt.

14. sep. 2021

”Kontoret er vigtigere end nogensinde”.

Det slog Gitte Andersen fast på Finanssektorens årlige arbejdsmiljødag - som handlede om at bygge videre på de erfaringer, coronaen har givet os - og som omkring trehundrede medarbejdere og ledere fulgte med i over skærmen.

Gitte Andersen har solid erfaring på feltet og er i dag Group Workplace Industry Advisor & Thought Leader i ISS. Hendes budskab var, at medarbejderne ligefrem skal lokkes på arbejde:

”Det skal de absolut. Kontoret skal byde på tilstedeværende fællesskaber, og ikke være et sted med 20 tomme skriveborde omkring dig. Du skal føle, at du går glip af noget, hvis du ikke møder op. Det kan være, der er fælles frokost i afdelingen med en dygtig kok, eller måske skal I mødes om pizza og fadøl og se aftens fodboldkamp sammen”.

For det er vigtigt, at medarbejderne møder ind, møder gamle og nye kolleger og videndeler. Det gør de ikke på samme måde, når de sidder hjemme og arbejder:

”Vi deler viden med dem, vi har et socialt forhold til og sidder tæt på. Undersøgelser viser, at vi hellere nøjes med inkompetente råd fra en vi kender, end opsøger de mest kompetente fra kolleger, vi ikke kender”.

Derfor anbefaler Gitte Andersen, at der indføres regler for, hvornår medarbejderne møder ind og ikke lader det være op til den enkelte.

Kvinder, mød op!

Hun havde også en kraftig opfordring til kvinder om at møde mere op på arbejde, for undersøgelser både her og i udlandet viser, at det især er kvinderne, der benytter sig af den nye fleksibilitet og arbejder meget hjemme.

”Kvinder, I skal se at møde op”, sagde hun med henvisning til, at der er en tendens til, at dem, der er synlige på arbejdspladsen, også favoriseres af lederne.

En anden oplægsholder, Malene Friis Andersen, ph.d, konsulent og forsker hos det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, var bekymret for, at der vil blive draget for hurtige konklusioner ovenpå coronaens hjemmearbejde:

”Jeg er bange for, at det kan blive for overfladisk, i retning af: Godt, så arbejder vi bare hjemme to dage om ugen. I skal insistere på den dybere læring”, sagde hun og roste Finansforbundet for at have undersøgt trivslen, men pegede også på, at forskellige undersøgelser af trivslen har givet forskellige resultater.

”Noget tyder på, at medarbejdertrivslen er steget og ledernes faldet. Men der er store forskelle, også individuelt i grupperne”, sagde hun og henledte opmærksomheden på de unge, der får sværere ved at trække på de erfarne, hvis de bliver hjemme og arbejder:

”Unge Nicole vil gerne ind og have læring og være synlig i arbejdsfællesskab. Erfarne Hanne er måske glad for at slippe for hendes afbrydelser og få lov at koncentrere sig derhjemme”.

Meget af det, vi får ud af at gå på arbejde, kan ikke tælles, måles eller vejes, konstaterede oplægsholderen:

”Mange opgaver beriges af det kollegiale, af de små spontane samtaler, der opstår på arbejde, så vi lige får vendt noget”.

Malene Friis Andersen opfordrede derfor til udbredt nysgerrighed for at finde ud af, hvad medarbejdernes arbejdsmæssige præferencer er ovenpå coronaen og hvorfor – og ikke mindst: hvad kan man lære af svarene?

Lige begyndt

Efter yderlige to oplægsholdere, (se artiklen ”Kom ud at gå med kollegaen” i nyhedsbrevet), var der debat med Nadeem Farooq, konstitueret direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lone Clausen, næstformand i Forsikringsforbundet og Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet.

De var enige om, at der kun lige er taget hul på den læring, der er at hente i coronatiden i forhold til arbejdsmiljø og arbejdsmetoder, men Michael Budolfsen var ikke i tvivl om en ting:

”Det skal være lystbetonet at gå på arbejde, som vi også har hørt oplægsholderne understrege. Det er ærgerligt at statsministeren ikke har deltaget i dag”, sagde han med hint til Mette Frederiksen (S) stærkt omtalte udtalelse på et pressemøde for nylig, om at der skal gøres op med myten om, at det skal være lystbetonet at gå på arbejde.

Men derudover bør man passe på med at sætte dobbeltstreger under arbejdslivet foreløbig, mente han:

”Vi skal finde strukturerede måder at arbejde med fællesskabet på, men der er så mange dilemmaer at forholde sig til. Vi skal passe på ikke at drage forhastede konklusioner”.