Det handler om retten til at være dig

Finansforbundet er Community Supporter i Copenhagen 2021 og deltager i WorldPride Walk lørdag 21. august i København. ”Mangfoldighed og inklusion er en del af vores politiske program. Derfor er det naturligt for os at støtte WorldPride”, siger Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen.

22. jun. 2021

Coronarestriktioner har aflyst det traditionelle Pride-optog, hvor 60.000 danske og internationale skulle have gået i samlet trop gennem København. Men Copenhagen 2021, der omfatter både World Pride og sportsbegivenheden Eurogames, vil alligevel sætte sit tydelige præg i bybilledet i dagene 12. – 22. august og markere LGBT+-rettigheder.

Finansforbundet støtter Copenhagen 2021 som Community Supporter.

Finansforbundet deltog for to år siden i Pride-optoget sammen med Nordea, men i år vil man selv organisere et optog med medlemmer og ansatte i Finansforbundet i World PrideWalk, der finder sted lørdag 21. august. Her vil omkring 10.000 deltagere i alt i forskellige walks gå fra forskellige steder i København til Fælledparken på Østerbro, hvor de samles.

”Vi håber, at mange medlemmer har lyst til at markere LGBT+ personers ret til at være sig selv ved at deltage i optoget”, siger Steen Lund Olsen og henviser til forbundets slogan ”The Right to be you” (Retten til at være dig), som blandt andet vil kunne ses på T-shirts og bannere i dagene 12. – 22. august.

Netværk for LGBT+-personer

Finansforbundet etablerede i 2019 et netværk for LGBT+-personer, som holder arrangementer, hvor der sættes fokus på de udfordringer, LGBT+-medlemmer kan have på deres arbejdspladser i den finansielle sektor.

Under corona-pandemien har netværket ligget stille, men onsdag 1. september holdes et webinar ”Sådan sikrer vi inklusion og LGBT-fokus i finanssektoren”.

Læs mere om arrangementet.

Læs mere om Finansforbundets deltagelse i WorldPride Walk og om, hvordan du tilmelder dig.

LGBT+

LGBT er en engelsk forkortelse af Lesbian, Gay, Bisexual og Transgender (lesbiske, bøsser, biseksuelle, transpersoner og andre kønsminoriteter), der benyttes som samlet udtryk for grupperne. Forkortelsen bruges generelt til at referere til personer personer med en anden seksuel orientering eller kønsidentitet end cisheteroseksuel.