Corona-krisen har givet markant stigende efterspørgsel på individuelle kurser

På trods af coronavirus og nedlukningerne af samfundet er der i år 2020 brugt flere midler, end der er indbetalt til Finanskompetencepuljen.

27. apr. 2021

For andet år i træk trækker finanskompetencepuljen derfor på reserverne af ubrugte midler, der er indbetalt tidligere år. Det viser Finanskompetencepuljens statusrapport med tal for 2019-2020.

”Det er forrygende at kunne konstatere, hvordan vores tillidsrepræsentanter og medarbejderne i finanssektoren har kløet på i kompetenceudviklingens navn det seneste år. I Finansforbundet arbejder vi for et arbejdsliv i bevægelse for vores medlemmer, og i dén forstand kan vi se, at 2020 været et ganske fint år, når vi kigger på de midler, der er hentet til det i Finanskompetencepuljen”, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Det er især Finanskompetencepuljens individuelle kurser, der er særligt stor efterspørgsel på.

”Finansvirksomhederne tager et stort uddannelsesansvar og investerer kraftigt i medarbejdernes kompetenceudvikling. Via Finanskompetencepuljen og andre efter- og videreuddannelsesmuligheder investerer sektoren årligt op mod en halv milliard kroner på kompetenceudvikling af medarbejdere. Det er tre gange mere end gennemsnittet for arbejdsmarkedet,” siger Mariane Dissing, adm. direktør i Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).

Ud over at kunne melde alt udsolgt af de midler, der var til individuelle kurser sidste år, kommer der løbende nye kurser til i Finanskompetencepuljen. Blandt andet inden for IT, kommunikation og innovation.

Fakta: Finanskompetencepuljen 2019-2020

Individuelle ansøgninger er fra 2019 til 2020 er steget med i alt 27 % i Finanskompetencepuljen.

I 2020 var de tre mest ansøgte kurser:

• SAFe Product Owner/Product Manager (7,6%)
  • Pension (5,1 %)
  • SAFe Scrum Master (3,9 %)

I 2020 er der en ensartet fordeling mellem mænd og kvinder blandt ansøgerne i Finanskompetencepuljen - mænd (50 %) og kvinder (50%).

Ansøgerne er oftest i aldersgruppen 30-39 år, men der ses en lille stigning på 4 % af ansøgere mellem 20-29 år.

Størstedelen af ansøgerne har en bacheloruddannelse som den højest gennemførte uddannelse.

For yderligere oplysninger kontakt:

• Ditte Vibe Petersen, kommunikationskonsulent i Finansforbundet, tlf.: 50874623 / e-mail: dpe@finansforbundet.dk
  • Mads Krøll, kommunikationschef i Finanssektorens Arbejdsgiverforening, tlf. 2044 7599 / mkc@fanet.dk