Bedre søvn efter fusion

Ansatte i Folkesparekassen gav udtryk for lettelse, da de hørte, at de fremover skal arbejde for Middelfart Sparekasse, fortæller direktør Martha Petersen.

22. jun. 2021

”Medarbejderne tog meget positivt imod nyheden, og udviste lettelse. Flere var inde på mit kontor og sige, at de nu kunne sove mere roligt”.

Direktør i Folkesparekassen, Martha Petersen, har selv brugt ti år af sit arbejdsliv i spidsen for det lille, idealistiske pengeinstitut med fokus på bæredygtig økonomi og hovedsæde i Silkeborg. Hun deler derfor det vemod, mange af de ansatte har over at den må strække våben og fusionere med Middelfart Sparekasse, der med 84.000 kunder er ni gange så stor.

Det sker efter et hårdt år for Folkesparekassen, der er grundlagt i 1983 og for første gang havde underskud i 2020, på ti millioner kr. Derefter blev fem medarbejdere afskediget, men det var ikke nok. Selv om basisindtjeningen blev forhøjet, var det ikke holdbart i længden på grund af stigende udgifter til at dække de eskalerende myndighedskrav, fortæller direktøren:

”Der er grænser for, hvor mange langhårede regulativer, det er muligt at efterleve som lille pengeinstitut. Nogle af de krav, vi skal efterleve, er helt ude i hampen. Jeg kan godt føle en vis bitterhed over, at de store pengeinstitutter i nogle tilfælde har været for langt ude over isen, mens det er de små, der må betale prisen”.

God løsning

Men når det handler om den løsning, der er fundet, udtrykker Martha Petersen stor tilfredshed:

”Allerede nu kan jeg sige, at vi er godt i gang med en rigtig fin proces med fusionen med Middelfart Sparekasse, som jo også har været kåret til Danmarks bedste arbejdsplads adskillige gange. Der bliver taget hånd om hver enkelt medarbejder, alle bliver hørt om deres ønsker og hvad de helst vil fremadrettet. Det er utrolig positivt”.

Middelfart Sparekasse har ligesom Folkesparekassen afdelinger i Odense og Aarhus, men ikke i Silkeborg, hvor man vælger at blive i Folkesparekassens lokaler og indsætter nye afdelingsleder.

Kun enkelte ledende medarbejdere skal derfor fremadrettet arbejde længere fra deres bopæl, men det forventer direktøren i høj grad kan løses med hjemmearbejde.

De 24 medarbejdere i Folkesparekassen, som blev grundlagt i 1983, tager afsked med deres hidtidige arbejdsplads i august. I september skal de med til et andet socialt arrangement og møde deres nye kolleger i Middelfart Sparekasse, der har omkring 350 ansatte.

Fond i samme ånd

”En del af vores kunder har reageret på fusionen, men når vi taler med dem, kan de godt se, at Middelfart Sparekasse deler mange af vores værdier. Og de penge, der er tjent i Folkesparekassen sættes nu i en fond, som kan give donationer til projekter i den ånd, vi altid har arbejdet for”, fortæller Martha Petersen. Hun bliver selv og hjælper med fusionen til årsskiftet og planlægger derefter at tage hul på en bestyrelseskarriere.

”Det var jo ikke sådan, at vi havde ryggen mod muren, men alle medarbejdere kunne se, at den strategiproces, vi arbejdede med, var en meget usikker plan. Det har været en lang proces, og ligesom medarbejderne er jeg lettet over, at det er landet på en god måde”.