Barsel er for både mor og far

Vejen for en politisk aftale om øremærket barsel til efteråret er banet, efter at EU-kommissionen har giver juridisk grønt lys for en ligelig fordeling af øremærket barsel til begge forældre.” Vi bakker op om EU's beslutning om som minimum at øremærke to måneders barsel til mænd og medforældre”, siger Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen.

24. aug. 2021
1 min

De politiske forhandlinger om fremtidens barsel skulle have været i gang tidligere på måneden, men da det var uklart, hvorvidt lige barsel mellem kønnene kunne gå i spænd med EU-lovgivningen, blev forhandlingerne sat på pause. Men nu er der grønt lys for forhandlingerne, viser et brev fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) til ordførerne fra partierne på Christiansborg.

”På baggrund af Kommissionens svar er det Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der er et ganske stort nationalt råderum, så længe direktivernes minimumsrettigheder er sikret. Det er således også Beskæftigelsesministeriets vurdering, at orlovsdirektivet ikke er til hinder for en ordning, som samlet set giver forældrene det samme antal orlovsuger”, skriver ministeren.

Forhandlingerne skal efter planen ske til efteråret, når arbejdsmarkedets parter er hørt. Finansforbundets holdning til øremærket barsel er klar:

”Vi bakker op om EU's beslutning om som minimum at øremærke to måneders barsel til mænd og medforældre. Det gør vi, fordi vi kan se en tydelig effekt af den rettighed, vi allerede har sikret fædrene i finanssektoren i form af fædre- og forældreorlov på op til 16 uger med fuld løn”, siger Finansforbundets næstformand Steen Lund Olsen og fortsætter:

”Med lige præcis dén rettighed i overenskomsten har vi fået banet vejen for en forståelse i sektoren for, at barsel er for både mor og far. Derfor holder fædre i finanssektoren i dag også 43 procent længere barsel end gennemsnittet på arbejdsmarkedet. Men selvom vi på den måde må siges at ligge i top, er vi langt fra i mål. Vi vil jo gerne have fædrene til at bruge samtlige af de 16 uger, vi har kæmpet for”.