Arbejdsfællesskabet sættes til debat

På Folkemødet i Allinge på Bornholm debatterer Finansforbundets formand Kent Petersen arbejdsfællesskab med Mads Skovlund, formand for FA og arbejdslivsforsker Malene Friis Andersen. Debatten livestreames lørdag 19. juni kl. 10.15 – 11.

8. jun. 2021

Der kommer hverken 100.000, 50.000 eller 25.000 mennesker til Folkemødet 2021 i Allinge på Bornholm i dagene 17. – 19. juni, som der tidligere har været. Det har corona-pandemien sat en stopper for. På grund af coronarestriktioner afvikles en del af årets paneldebatter og møder mellem politikere, foreninger og organisationer online.
Et af de arrangementer, der fysisk finder sted i Allinge, er Finansforbundet involveret i. Lørdag 19. juni kl. 10.15 debatterer forbundsformand Kent Petersen arbejdsfællesskaber med formanden for Finanssektorens Arbejdsgiverforening Mads Skovlund og psykolog og arbejdslivsforsker Malene Friis Andersen fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Eventet vil fokusere på arbejdsfællesskaberne i et arbejdsliv, som alle forventer vil blive af mere og mere hybrid karakter fremover – ikke mindst i lyset af erfaringerne fra corona-nedlukningener. Men hvad betyder det for oplevelsen af at høre til, når vi arbejder på forskellige tidspunkter på forskellige steder? Eventet byder på konkrete eksempler og idéer fra Nordea og kommer også til at tage fat på nogle af de udfordringer omkring vores arbejdsfællesskaber og kollegiale relationer, der kan ligge i det hybride arbejdsliv.

”Jeg forventer, at vi vil få vendt, hvordan vi fremover kan holde sammen i arbejdsfællesskaber, når en del af os vil arbejde hjemme fra en del af tiden. Vores tilknytning til kolleger og til kontoret er blevet udfordret af coronanedlukningen, og selv om mange har kommunikeret rigtig meget via Temas, Zoom og Skype, er det ikke det samme, som at tale sammen, når man er fysisk til stede. Vores arbejdsliv vil forandre sig, og sammen med arbejdsgiverne skal vi tage debatten om, hvordan vi får det til at blive til en forandring mod det bedre. Den er vigtig, og den ser jeg frem til”, siger Kent Petersen.

I forbindelse med debatten vil de foreløbige konklusioner fra et projekt, man kører i Nordea – om belongingness præsenteres.

Projektet er en del af Future Work Lab, som er skabt i et samarbejde mellem Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forsikringsforbundet og Velliv Foreningen.

Finansforbundets event på Folkemødet kan følges live lørdag 19. juni kl. 10.15 – 11.

Læs mere om arrangementet og tilmeld dig her.

Læs også artiklen ”Nordea eksperimenterer med kollega to go”.