Menuluk

Vi skal tale mere kærligt og ærligt om økonomi

Sådan lyder opfordringen fra 30-årige Mille Skjold Madsen, som står bag Økonomista, et nyt økonomisk livsstilsmagasin, som vil inspirere til, hvordan du kan sætte dit forbrug ned. Danske Bank støtter projektet, som stadig er i sin vorden.

23. jun 2020
3 min
Af Berit Villadsen
bv@finansforbundet.dk

”Rigtig mange livsstilsmagasiner inspirerer os til, at vi skal bruge penge. Jeg kunne godt tænke mig at lave et økonomisk livsstilsmagasin, hvor du blev inspireret til ikke at bruge så mange penge”, siger 30-årige Mille Skjold Madsen om tankerne bag hendes nye magasin ”Økonomista”, som i øjeblikket søger crowdfunding.

Mille Skjold Madsen er uddannet journalist og står blandt andet bag instagram-profilen funnyfinans, hvor hun med baggrund i sin egen privatøkonomi i flere år har blogget og holdt foredrag om at finde vejen til en stærkere privatøkonomi.

Hun har over 3.000 følgere på Instagram. Over 90 procent af dem er kvinder i alderen 25-45 år, som også er målgruppen for Økonomista, og det er blandt dem, at Mille henter inspirationen til bladet. For hende har det personligt givet en masse energi og frihed at ”gå fra at være shopaholic med overtræk til at blive sparenørd og aktieindehaver”. Den oplevelse vil hun gerne give videre med det nye magasin.

"Jeg vil gerne skabe et fællesskab, hvor man kan tale mere kærligt og ærligt om økonomi. Det skulle på en eller anden måde være hyggeligt at tale og læse om. Magasinet skal berøre samme temaer som andre livsstilsmagasiner og dameblade, men med mennesker og temaer, læserne kan relatere sig til frem for artikler med rige kendisser eller ’Sådan pakker du til en tur til Mauritius’.”

 

Kvinder søger økonomifællesskab

Billige madplaner og sparetips, som inspirerer til at ændre pengeadfærd, til investering og historier, hvor helt almindelige mennesker fortæller, hvordan de tackler deres privatøkonomi, er nogle af emnerne til bladet, som hun oplever der er et marked for.

”I løbet af de snart fem år jeg har skrevet om privatøkonomi har jeg nærmest dagligt været i kontakt med folk, som fortæller, at de rigtig gerne vil vide mere om privatøkonomi. Derfor fik jeg under corona-tiden ideen til at lave det her fællesskab, som jeg især på Instagram oplever, at mange kvinder søger. Nogle gange skriver de til mig, andre gange til hinanden i mit kommentarfelt”, siger Mille Skjold Madsen.

Ifølge hende tjener de fleste af kvinderne godt og har en god uddannelse, men de bruger også mange penge på cafeture, restaurantbesøg og ferier, og flere af dem har faktisk meget gæld og kassekredit. Og de skriver til Mille, at de er glade for at støde på en, der kan inspirere dem til ikke at bruge mange penge.

 

Stor opbakning til magasinet

Magasinideen er da også blevet taget godt imod blandt Mille Skjold Madsens følgere. Flere har tilkendegivet, at de gerne vil bidrage med artikler, korrektur eller andet for at få magasinet ud at leve. Det er hun glad for, for det er vigtigt for hende, at magasinet bliver et væld af mange forskellige stemmer fremfor kun hendes egen.

”Min plan er, at der skal være så forskellige historier i bladet som muligt. Så man kan se, at vi bruger penge forskelligt, vi prioriterer forskelligt og har forskellige meninger om økonomi. Derfor er mit håb også at få så mange med til at levere indhold til bladet. Og det synes jeg faktisk, at jeg har fået sindssyg god opbakning til”, siger Mille Skjold Madsen.

Økonomista er primært tiltænkt som et halvårligt e-magasin på 80 sider med et fåtal trykte eksemplarer, som hun meget gerne ser gå til finanssektoren. Indtil videre har Danske Bank sikret sig nogle eksemplarer. Banken har støttet magasinprojektet med 10.000 kroner, som er en fjerdedel af det beløb, Mille Skjold Madsen søger via crowfundingplatformen boomerang. Indtil videre mangler hun godt 8.000 kr. for at realisere magasinet. Deadline for finansieringen er om tre dage, fredag den 26. juni.

Læs mere om projektet her.