Vi skal hoppe af og på uddannelse

Fremover skal hele arbejdsstyrken løbende opkvalificeres, uanset hvilken uddannelse, man har. ”Vi skal fjerne frygten for, at teknologien tager job. Teknologien skaber nye og flere job”, sagde CEO og medstifter af Netcompany André Rogaczewski på en kompetencekonference med FA og Finansforbundet.

15. sep. 2020

Det er godt, at medarbejdere uddanner og omskoler sig gennem hele livet. Det vil vi se mere af i takt med, at digitalisering og forandringer kommer hurtigere og hurtigere.

”Vi skal ikke frygte digitaliseringen, for it og teknologi spiller en afgørende rolle for den velstand, vi har i dag. Tilmed tager it sig af de kedelige opgaver”, sagde André Rogaczewski, direktør for mere end 2.500 medarbejdere i Netcompany og tilføjede, at vi skal fjerne den sidste frygt for, at teknologi tager job - det gør it ikke - der kommer nye og flere job.

Netcompany-direktøren er ikke i tvivl om, at Danmark også i fremtiden kan vise veje i forhold til digitaliseringen. Det er utroligt vigtigt, at vi dygtiggør os, og at vi har en arbejdsstyrke og et arbejdsmarked, der kan tilpasse sig lynhurtigt, sagde André Rogaczewski og slog til lyd for et fleksibelt uddannelsessystem, fordi arbejdsgiverne ikke har det fulde overblik over de teknologier og kompetencer, der kommer.

Ret til efteruddannelse

Efteruddannelse er stagnerende eller faldende, konstaterede Stina Vrang Elias, adm. direktør i Tænketanken DEA. De offentlige midler til uddannelse fordeler sig med ca. 96 procent af udgifterne til ordinær, formel uddannelse og kun 4 procent til efteruddannelse. Udviklingen går desuden den forkerte vej, hvor godt 1 procent af midlerne i 2020 anvendes på videregående efteruddannelse.

Men det er ikke altid, at det offentlige uddannelsessystem passer til virksomhederne, konstaterede Stina Vrang Elias og pegede på en løsning med en personlig uddannelseskonto: ”Hvis vi skal kunne stige af og på uddannelse, er vi nødt til at sætte penge til side til at tage uddannelse.”

Alle skal have ret til efteruddannelse, sagde den Radikale Samira Nawa i den efterfølgende paneldebat. Også de Radikale har et forslag om at gøre det obligatorisk for alle at opspare en del af deres løn på en personlig uddannelseskonto. Hun ser uddannelse som en investering, og det er vigtigt for motivationen at have ejerskab.

Og bagtæppet for samtaler om kompetenceudvikling handler om at lykkes i arbejdslivet, sagde formanden for Finansforbundet Kent Petersen og understregede, at det er en fælles opgave for arbejdsgivere, fagbevægelse og stat:

”Jeg tror, at den opgave skal løftes systematisk og strategisk med en model med ”mini-reparter”, hvor vi på brancheniveau kan mødes direkte mellem parterne og uddannelsesinstitutioner og målrette indsatserne.”