Vi har brug for hinanden

Finans Danmarks direktør, Ulrik Nødgaard, talte på Finansforbundets landsmøde om de udfordringer, arbejdstagere og arbejdsgivere er fælles om – og om de mørke skyer, der hænger over sektoren.

29. sep. 2020

”Der er stort set modvind på alle de cykelstier, vi benytter os af i finanssektoren”.

Ulrik Nødgaard malede med den sorte pensel, da han deltog i Finansforbundets digitale landsmøde fra sin hyggelige, lyse stue i privaten i Rødovre. For fremtiden i sektoren er der ikke meget hygge over, som han ser den. Ud over regerings plan om særskat på sektoren opholdt han sig blandt andet ved negative renter, compliancepres og svigtende forretningsmodeller.

Tilsammen betyder udfordringerne, at der er effektiviseringer i vente, sagde han:

”Vi kigger ind i en verden med fokus på effektiviseringer, fusioner og mulige sammenlægninger. Det må vi se i øjnene”.

Skulder ved skulder

Det er også en fremtid, hvor arbejdsgivere og –tagere har mere brug for at arbejde sammen end nogensinde, mener han:

”Vi deler udfordringer. Vi har brug for at stå skulder ved skulder.”

En fælles indsats skal ikke mindst være med til at sikre finanssektoren den anerkendelse, den har fortjent for at tage sit samfundsansvar på sig efter finanskrisen, sagde han.

”Vi fik mange bank for 12 år siden, men vi har betalt tilbage”.

Den finansielle sektor er blandt de største bidragsydere til den danske statskasse og dermed velfærden. Derfor hænger argumenterne bag forslaget om en særskat på sektoren overhovedet ikke sammen i Ulrik Nødgaards optik, og han pillede dem fra hinanden i sin tale. Desuden vil en særskat i sidste ende lande hos forbrugerne:

”Der er ikke så mange andre steder, pengene kan hentes. Vi ved fra udlandet at 80-90 procent af udgiften bliver sendt videre til kunderne”.

Aldrig folkeeje

Midt i alt det sorte fandt Ulrik Nødgaard dog grund til at glæde sig over, at flere er ved at få øje på sektorens samfundsrolle:

”Jeg tror, at mange har fået øje på vores samfundsrolle under coronaen. Der er også sket en positiv udvikling i forhold til opfattelsen af vores rolle, når det gælder kriminalitet. Vi får anerkendelse for vores indsats på det felt, for nærmest at være myndighedernes forlængede arm”.

Selv om direktøren opfordrede til samarbejde for at få mere anerkendelse over en bred kam, tror han ikke, at der er udsigt til nogensinde at blive folkeeje. Men der kan arbejdes i den retning, blandt andet ved at intensivere arbejdet med digitalisering og grøn omstilling.

I forhold til det digitale så Ulrik Nødgaard også sorte skyer og trusler udefra i horisonten, men han fremhævede samtidig Copenhagen Fintech som en solstrålehistorie, og kvitterede for initiativet fra Finansforbundet, da fintech for seks-syv år siden begyndt at røre på sig som noget nyt og ukendt.

’Vi har fundet en god vej sammen med Copenhagen Fintech”, sagde Ulrik Nødgaard.