Menu luk

Spar Nord-medarbejder opfinder ny bankløsning

For to år siden fik Spar Nords økonomimedarbejder Flemming Kirketerp-Møller ideen til et digitalt formueregnskab. Nu lancerer Spar Nord produktet, som er udviklet i samarbejde med banken og kompetente kolleger. Økonomimedarbejderen håber, løsningen kan øge kundernes livskvalitet.

11. aug 2020
3 min
Af Berit Villadsen
bv@finansforbundet.dk

”Har vi råd til, at min kone siger sit job op og i en periode går rundt som ledig for at finde et andet job? ”

Det spørgsmål satte den revisoruddannede Flemming Kirketerp-Møller, som til daglig arbejder som Financial controller i Spar Nord, sig for at løse, da hans kone havde lyst til et nyt arbejde. Han indhentede diverse data på husstandens økonomi og lavede et formueregnskab i Excel, som kunne give familien et samlet overblik over husstandens økonomi og i sidste ende gav det hans kone modet til at sige sit job op.

I dag to år senere arbejder Flemmings kone i et job, hun er rigtig glad for, og Flemmings private formueregnskab er blevet inspirationskilde til en ny digital bankløsning, Spar Nord lancerer overfor sine kunder. Det digitale formueregnskab bærer titlen ”Spar Nord Horisont”, og giver kunden et 360 graders overblik over deres økonomi i en visuel og let forståelig præsentation.

 ”Vi løfter faktisk abstraktionsniveauet og får vist kunderne nogle af de positive elementer, de ikke ser til dagligt i deres økonomi, når de kigger på saldoen på deres dankort eller budgetkonto, men som egentlig har stor betydning for deres formue og økonomiske muligheder. Hvad betyder det fx for det samlede billede, at du afdrager på din gæld, at 10 procent af din løn forsvinder til pension, eller at de mursten, du købte for fem år siden, er steget i værdi?”, forklarer Flemming Kirketerp-Møller til Nyhedsbrevet Finans.

 

Kunderne føler sig rigere

Præsentationen af det digitale formueregnskab skal, hvor det giver god mening, være en indledende del af et rådgivermøde og give kunderne mulighed for bedre at overskue deres økonomi. Indtil videre er løsningen blevet testet på kunder og rådgivere, og tilbagemeldingen er positiv. Ifølge Flemming Kirketerp-Møller føler kunderne sig typisk rigere og har fået et mere positivt syn på deres økonomiske muligheder, end de havde før, og det skulle gerne få dem til i højere grad at realisere deres ønsker og drømme.

”Jeg håber, at det kan være med til at påvirke nogle af de lidt større beslutninger for vores kunders liv, som kan være med til at øge deres livskvalitet. At de fx tør tage en ny uddannelse, tør skifte arbejde, tør købe nyt sommerhus eller ny bolig og så videre. Og hvis de har råd til det og ønsker at realisere deres drømme, så får de også brug for deres bank”, siger den 44-årige Flemming Kirketerp-Møller, som har arbejdet i Spar Nord i 14 år.

Udviklingen af løsningen er blevet til i et samarbejde mellem Flemming Kirketerp-Møller og flere kolleger med forskellige kompetencer i alt fra it-udvikling og programmering til forretningsudvikling. Han har ingen digitale udviklingskompetencer, men har i stedet bidraget med sin faglige viden om, hvordan man laver et formueregnskab, og hvilke oplysninger banken i den sammenhæng har brug for at få fra kunderne.

 

Flemming skal ingen steder

Flemming Kirketerp-Møller lægger ikke skjul på, at han har investeret en del aftener og weekender i projektet, og bliver det en succes, kan han også få en lille gevinstmulighed ud af projektet, fortæller han. Men han forestiller sig ikke, at projektet vender op og ned på hans karriere. 

”Jeg har det rigtig godt, hvor jeg er nu. Hvis andre banker vil købe ind på løsningen, vil det være superfedt. Men jeg ser ikke mig selv gå all-in på at lave 10 nye ideer eller noget. Jeg ser det som et projekt, hvor jeg havde en faglig kompetence og indsigt, som jeg kunne bruge til en digital løsning. Men det er da nærliggende at arbejde videre med løsningen - måske med yderligere integrationer til bankens systemer”.

Læs mere om digitaliseringen i sektoren i Magasinet Finans, som udkommer fredag den 21. august.