Partnerskab skal sikre alle retten til at være sig selv

Åbenhed og inklusion overfor LGBT+personer på arbejdsmarkedet er målet for et nyt partnerskab, som Finansforbundet er del af.

25. aug. 2020

Lige meget, hvem du er, skal du kunne være dig selv på arbejde. Det kan ikke alle endnu, og derfor er der behov for en indsats i forhold til LGBT+personer.

Minister for ligestilling, Mogens Jensen (S), nedsatte tidligere på måneden et partnerskab, hvis medlemmer er aktører, der kan gøre noget ved sagen – og Finansforbundet er ligesom Finanssektorens Arbejdsgiverforening med i projektet.

Partnerskabet skal sætte fokus på at nedbryde tabuer og give plads til forskellighed og inklusion af LGBT+personer på arbejdsmarkedet. Og det skal ikke bare være ord og hensigtserklæringer, der er sat 1,4 millioner offentlige kr. af til kampagnen, der skal sættes gang i konkrete aktiviteter for at udbrede viden og skabe debat om emnet.

Den rette vej

I Finansforbundet er næstformand Steen Lund Olsen glad for det nye partnerskab:

”Vi glæder os til at træde ind i et bredt og solidt politisk forankret partnerskab, der kan løfte dagsordenen og indsatsen for mere mangfoldighed. Det er et rigtig fint initiativ fra ligestillingsministeren. Der er en masse konkrete erfaringer at hente, et specifikt opdrag og et stærkt hold bag partnerskabskredsen. Det er den vej, vi skal, hvis vi skal have mere handling bag ordene og skabe resultater, der kan mærkes”.

Han vurderer, at den finansielle sektor generelt er godt med i forhold til at sætte rammer, der giver alle mulighed for at være, hvem de er på arbejde:

”Vi har helt sikkert noget konkret at bidrage med, som andre kan bruge. Men vi kan bestemt også tage gode ideer med hjem og lære af andre organisationer og brancher. Vi skal hele tiden blive bedre. Diversitet må aldrig blive noget, vi kun flager for en gang om året. Diversitet skal simpelthen integreres i både forretning og kultur, og vigtigst af alt være en naturlig del af dagligdagen i virksomhederne og hos medarbejderne”.

Hvert 3. ikke helt sig selv

Undersøgelser har vist, at mere end hver tredje LGBT-person ikke oplever at kunne være sig selv fuldt ud på deres arbejdsplads, og otte procent har følt sig diskrimineret eller chikaneret på grund af deres seksuelle orientering.

Ud over Finansforbundet og FA udgøres partnerskabet af Fagbevægelsens Hovedorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, Akademikerne, Lederne, Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMV Danmark, IBM, IKEA, Nordea Danmark, TDC, Danish LGBT Business Network, LGBT+ Danmark og Beskæftigelsesministeriet.