Online jobsamtaler er fremtiden

Fremtiden byder på flere og flere online jobsamtaler. De er både hurtigere og nemmere, lyder det fra Morten Knudsen Stick, arbejdsmarkedskonsulent i Finansforbundet. Finansforbundet udbyder derfor et nyt kursus i online jobsamtaler. Kurset er i første omgang målrettet ledige og opsagte.

30. jun. 2020

Online jobsamtaler er kommet for at blive. Det er meldingen fra Morten Knudsen Stick, som er arbejdsmarkedskonsulent i Finansforbundet. Han oplever, at flere og flere arbejdsgivere vælger at tage den første jobsamtale online og en eventuel anden jobsamtale fysisk.

”Under Corona-krisen oplevede vi, at arbejdsgiverne lynhurtigt begyndte at bruge online jobsamtaler – også flere af de finansielle virksomheder. Og de er kommet for at blive. Det hører vi både fra de ledige og arbejdsgiverne. Online jobsamtaler er både hurtigere og nemmere for både jobsøger og arbejdsgiver”, siger Morten Knudsen Stick til Nyhedsbrevet Finans.

Finansforbundet har derfor oprettet kurset ”Få gennemslagskraft ved online jobsamtaler”, som klæder medlemmerne på til at tage online jobsamtaler. For onlinesamtalerne adskiller sig faktisk en hel del fra en traditionel fysisk jobsamtale.

”Vi har prøvet online jobsamtaler flere gange i de her Corona-tider. Du kan virkelig se forskellen på, hvordan man sidder derhjemme, hvad man har i baggrunden med videre. Det giver et helt andet billede af folk. Så det med at sidde rigtigt, at have den rigtige baggrund, det rigtige lys og få øjenkontakt igennem skærmen. Det er noget af det, deltagerne bliver trænet i. Det betyder simpelthen så meget i en online jobsamtale,” siger Morten Knudsen Stick.

Smil til en smiley

Ifølge Morten Knudsen Stick er det især virkemidler som kropssprog og øjenkontakt, som er anderledes, fordi du i en online jobsamtale typisk kun ser ansigtet på jobsøgeren eller den øverste del af kroppen. Det er blandt andet sværere at fastholde øjenkontakten igennem en skærm.

”Når du kigger på en skærm, er dit blik tilbøjeligt til at flakke lidt rundt. Du kigger lidt ned og lidt op på skærmen, og det gør, at du ikke er troværdig på samme måde, som hvis du fastholder dit blik. Et godt tip er at sætte en lille post-it med en smiley lige neden under dit kamera på skærmen, som du kan kigge på under hele samtalen. Så bliver du måske også lidt ekstra glad”, griner arbejdsmarkedskonsulenten.

I første omgang er kurset målrettet ledige og opsagte, som har et akut behov lige nu. Men arbejdsmarkedskonsulenten forestiller sig, at kurset fremadrettet bliver udbudt til alle medlemmer ”Det er der ingen tvivl om”, siger Morten Knudsen Stick.

Du kan læse mere om kurset ”Få gennemslagskraft ved online jobsamtaler” og tilmelde dig det her.