Nyt udspil om psykisk arbejdsmiljø kunne være mere ambitiøst

Bekendtgørelse har dog signalværdi om, at Danmark tager det psykiske arbejdsmiljø alvorligt, siger næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen.

6. okt. 2020
1 min

Det lyder godt, at Danmark nu som et af de første lande i EU er klar med en bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø. Men dybest set samler det bare eksisterende regler under en hat, siger næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen.

”Det har en signalværdi i retning af, at vi herhjemme tager det psykiske arbejdsmiljø alvorligt, at der kommer en samlet bekendtgørelse. Nu venter vi på de vejledninger, som skal udmønte bekendtgørelsen, men der er ingen nye regler, så der er ikke de store forandringer”.

Der er ellers nok at tage fat på, mener næstformanden:

”Jeg kunne have ønsket mig, at man havde benyttet anledningen til at udvide og skærpe begreber og regler, at man havde været lidt mere ambitiøs i arbejdet med bekendtgørelsen”.

Blandt andet kunne Michael Budolfsen have tænkt sig, at bekendtgørelsen havde omfattet relationer – eksempelvis det pres en leder kan lægge på en ansat i kraft af sin ledelse. Det er stadig ikke noget, lovgivningen tager stilling til. Med mindre det er så alvorligt, at det kan kaldes chikane eller mobning, er ledelsesretten forholdsvis ukrænkelig.

”Vi må bruge bekendtgørelsen som en trædesten til det arbejde, der er skubbet lidt længere ud i fremtiden. Vi vil arbejde for at få afdækket, hvordan eksempelvis performancemålinger, manglede muligheder for udvikling og medarbejderevalueringer påvirker det psykiske arbejdsmiljø, så bekendtgørelsen kan dække den del også”.