Norden fører an med bæredygtig fintech

Når det gælder fintech-løsninger inden for bæredygtighed og finans, kigger verden mod Danmark og Norden. Det fortæller Simon Schou, CEO i Copenhagen Fintech Lab. En kortlægning fra lab’et, som bliver lanceret til Fintech Week, viser, at der næsten er 200 bæredygtige fintech startups i Norden.

1. sep. 2020

Hvad gør de store organisationer på bæredygtighedsområdet? Hvilke områder udvikler iværksætterne bæredygtighedsløsninger til? Og hvad er udbuddet af bæredygtighedsløsninger i det hele taget? Det er nogle af de spørgsmål, Copenhagen Fintech Week i år vil gøre deltagerne klogere på.

Det fortæller Simon Schou, Chief Innovation Officer i Copenhagen Fintech Lab, som står bag Copenhagen Fintech Week, der bliver afholdt den 15.- 16. september. På grund af corona-epidemien bliver Fintech-ugen for første gang afholdt virtuelt fra et bæredygtigt tv-studie i Copenhagen Fintech Lab i København med blandt andet lab’ets CEO, Thomas Krogh Jensen, som vært.

Set-uppet og den virtuelle løsning går godt i tråd med Fintech-ugens tema, som er global bæredygtighed. Ifølge Simon Schou er bæredygtighedsfeltet et område, hvor Danmark og Norden er langt fremme med fintech-løsninger, men det er også et område, der mangler viden om. Copenhagen Fintech Lab er derfor i gang med at kortlægge alle de nordiske fintech-løsninger, som arbejder med fintech og bæredygtighed.

”Der er ingen tvivl om, at Norden er ledende indenfor bæredygtig finans og fintech. Der er rigtig mange startups alene i Norden, som arbejder med fintech og bæredygtighed. Men vi mangler et overblik over, hvor mange der er, og hvad de egentlig kan. Den kortlægning bringer vi på Fintech-ugen for at vise, hvor stort området er, og hvor langt fremme Norden er”, fortæller Simon Schou, Chief Innovation Officer i Copenhagen Fintech Lab.

200 bæredygtige fintech startups i Norden

Ifølge Simon Schou viser kortlægningen, at der er næsten 200 fintech startups alene i Norden, som arbejder med bæredygtighed inden for fintech og finans. Finansiel inklusion, energi og klima, bæredygtig finansiering, bæredygtighedsscreening samt antikorruption og kriminalitetsforebyggelse af nogle af de områder, som de forskellige startups arbejder inden for.

Copenhagen Fintech Lab håber at få mere end 200 startups fra hele verden til at præsentere deres grønne fintech-løsninger på selve Fintech-ugen, heriblandt også danske og nordiske iværksættere. Fintech-ugen byder på talere fra flere af de største nordiske og globale finansielle institutioner og tech-virksomheder. SimCorp, DNB, Nordea, Danske Bank, PFA Pension, Velliv, BNP Paribas og Google er nogle af de virksomheder, som er repræsenteret på Fintech-ugen.

Er du medlem af Finansforbundet, kan du få 35 procent rabat på billetten til Copenhagen Fintech Week, som koster 27 euro.

Læs mere om Copenhagen Fintech Week her.

Læs artiklen ”Fintech-week bliver afholdt virtuelt” her.