Nedskæringsplaner fra Danske Bank er hverken rigtige eller rimelige

Danske Bank har i dag meddelt, at banken vil skære 1600 stillinger i koncernen i løbet af det kommende år. Banken har i allerhøjeste grad brug for at genoprette sin position i samfundet, og det er helt absurd af skære så voldsomt i de medarbejdere, der er afgørende for den opgave, mener Finansforbundet.

8. okt. 2020

Danske Bank har i dag meddelt, at de besparelsesplaner, der i første omgang blev luftet ifm. halvårsregnskabsaflæggelsen, nu er blevet lidt mere konkrete. I løbet af de kommende 12 måneder skal banken være 1600 færre ansatte på koncernniveau.

’Danske Bank har en særlig position i det danske samfund, og det er helt uforståeligt, at man i den situation, som banken er i, vælger en vej frem med medarbejderreduktioner i det omfang, der nu er meldt ud. Der er brug for at genskabe en klar og solid retning for banken, og det kræver naturligvis medarbejdere til at løfte opgaverne, men i højeste grad også en ledelse med et klart projekt for vejen fremad. Derfor er det på alle måder helt absurd, at man nu skærer så dybt i antallet af de ansatte, der er bankens væsentligste aktiv’, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet

I første omgang åbnes der for tilbud om frivillige fratrædelser over en bred gruppe af funktioner og områder i banken.

’1600 er et uhyrligt tal, og vi taler om dygtige og loyale kolleger. Jeg har meget svært ved at se, hvor de kolleger kan undværes, for der arbejdes i højt tempo overalt i banken. Som medarbejdere vil vi det bedste for Danske Bank, men jeg kan oprigtigt komme i tvivl om, hvordan vi skal få enderne til at nå sammen med så mange færre kolleger’, siger Kirsten Ebbe Brich, formand for Finansforbundet i Danske Bank

Kristian Lind

Politisk kommunikationsansvarlig