Nedskæringer i Danske Bank er et helt forkert signal

Danske Bank meddelte i går mandag d. 15. juni, at der skæres 63 stillinger i banken, hvoraf 40 er i Danmark. Der er brug for medarbejdere til at drive forretningen gennem forandringerne, mener Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

16. jun. 2020
2 min

Som led i ny struktur og organisering skal 63 medarbejdere forlade Danske Bank, har banken meddelt mandag d. 15. juni.

”Vi ved godt, at vi kommer til at arbejde anderledes og mere fleksibelt i den finansielle sektor. Det er en bred udvikling, der har været i gang længe og som selvfølgelig er blevet accelereret af corona-situationen. I de seneste uger har ledelsen i Danske Bank været ude med en række proklamationer om, at man gerne vil arbejde på nye måder. Det har medarbejderne spillet konstruktivt ind i, og det er dem, der skal få forandringerne til at leve. At man nu så skærer i medarbejderstaben er naturligvis ikke det, der er brug for, og det er et helt forkert signal”, siger Kent Petersen, formand for Finansforbundet.

Meddelelsen kommer som led i, at Danske Bank er i gang med at udrulle det såkaldte ’Better Ways of Working’, som ifølge banken kommer til at omfatte medarbejdere, der primært arbejder med IT og forretningsudvikling.

”Udmeldingen kommer jo også på et tidspunkt, hvor medarbejderne i Danske Bank - ligesom medarbejderne i resten af den finansielle sektor – har taget kæmpe ansvar i en svær tid for vores samfund ved at tage hånd om kunder og holde hjulene i gang under helt nye vilkår. Det er indsats, som er blevet åbent påskønnet ledelsesmæssigt, og derfor virker det jo ekstra paradoksalt, når man så hiver nedskæringsværktøjet frem så kort tid efter”, siger Kent Petersen

"Forandringer koster kræfter, og hos Finansforbundet i Danske Bank ærgrer vi os over, at koncernen i forbedringernes navn skiller sig af med medarbejdere, der har arbejdet hårdt for Danske Bank, når koncernen samtidig har et forholdsvist stort antal ledige stillinger. Det skaber usikkerhed blandt medarbejderne, at ledelsen lancerer fyringer midt i det, der skulle være en god historie om en ny og bedre måde at arbejde på", siger Kirsten Ebbe Brich, kredsformand for Finansforbundet i Danske Bank