Krisen kræver fællesskab og sund fornuft

Corona-krisen er en ekstraordinær situation, som kræver noget fra os alle for at lande så godt som muligt ift. både sundhedsmæssige og økonomiske konsekvenser. Derfor går jeg også ud fra, at den sunde fornuft råder i virksomhederne, så man er i stand til i fællesskab at få hverdagen til at hænge sammen og komme igennem den svære tid, siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

30. mar. 2020
2 min

Coronaepidemien, der har lukket store dele af samfundet og sendt tusindvis af finansansatte hjem fra deres arbejdsplads for i stedet at arbejde hjemmefra, er en ekstraordinær situation, som kalder på sammenhold.

" Vi er midt i en situation, som kræver noget nu og her af de åbenlyse, sundhedsmæssige hensyn, men som jo også vil have efterdønninger økonomisk. Rigtig mange brancher og virksomheder er meget hårdt ramt allerede nu, og det er klart, at det er en spiral, som vi skal gøre alt for få bremset op og begrænset skadevirkningerne af. En fælles indsats her er simpelthen nødvendig, hvis vi skal komme nogenlunde helskindede igennem og fornuftigt ud på den anden side", siger Finansforbundets formand Kent Petersen.

Han har forståelse for, at mange finansansatte er påvirket af krisen, der har forandret arbejdet og hverdagen.

"Det kan være frustrerende, og det gør alting mere kompliceret, når man ikke kan mødes fysisk, arbejder anderledes og selvfølgelig ikke mindst, når man også samtidig har en hverdag, der jo også på alle mulige andre måder er forandret. Vi går derfor ud fra, at den sunde fornuft råder i sektoren og hos virksomhederne, så man er i stand til i fællesskab at få hverdagen til at hænge sammen i denne ekstraordinære situation", siger Kent Petersen.

I sidste uge forhandlede Finansforbundet og FA (Finanssektorens Arbejdsgiverforening) en sektoraftale på plads med rammer for, hvordan man som virksomhed og medarbejder forholder sig i den ekstraordinære situation, vi er i. Læs mere om den fælles sektoraftale med FA om Covid19 her.

Mandag 23. marts meddelte Finans Danmark og regeringen, at sektorens virksomheder også har forpligtet sig til en række tiltag for blandt andet at sikre tilstrækkelig likviditet til i øvrigt sunde virksomheder og privatkunder og genoverveje allerede planlagte udbyttebetalinger og aktietilbagekøb i lyset af den alvorlige økonomiske situation.

"Det viser, at vi har en samfundsopgave, hvor alle må bidrage lige nu og her for at afbøde effekterne af krisen, så godt som vi overhovedet kan. Det er vi også nødt til i finanssektoren, fordi vi har vital samfundsfunktion og derfor også forpligtelsen til at afhjælpe det problem, vi jo i sidste ende er fælles om alle sammen", siger Kent Petersen.

Flere digitale medlemstilbud

Finansforbundet er som organisation også ramt af krisen, der fordrer anderledes måde at drive fagforening på. Al fysisk mødeaktivitet er aflyst, og medlemsydelser og tilbud er også ændret.

"Vi har allerede stablet en del digitale og virtuelle alternativer til fysiske kurser og møder på benene. Hele dette område arbejder vi på at styrke yderligere, så vi stadig kan levere tilbud til vores medlemmer, løse de opgaver vi skal og i det hele taget være til stede for vores medlemmer så godt som overhoved som muligt. Også i en situation, der er så markant anderledes end det normale", siger Finansforbundets formand.