Menu luk

Kompetenceudvikling skal prioriteres

Peter Mørch er afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjyllands afdeling i Holbæk, som åbnede for knap fem år siden og har 11 ansatte. Han har altid vægtet kompetenceudvikling, men er blevet bedre til at prioritere det med tiden – både for sig selv og for sine ansatte

10. nov 2020
3 min
Af Birgitte Aabo
baa@finansforbundet.dk

Hvad gør du for at få tid til personlig kompetenceudvikling i en til tider travl og hektisk hverdag?

”Jeg sørger for at prioritere kompetenceudvikling. Jeg siger til mig selv, at der skal være tid, for det er vigtigt for mig og i sidste ende også for kunderne, at jeg følger et bestemt kursus eller sætter tiden af til e-learning på et område. Erfaringen har lært mig, at tiden bliver ædt op af dagligdagens gøremål, hvis jeg ikke sætter tiden af i kalenderen”.

Hvorfor er personlig kompetenceudvikling vigtigt for dig som leder – hvilken betydning har det i din dagligdag?

”I Sparekassen Kronjylland bliver alle jævnligt testet i færdigheder på forskellige områder, og det bliver fulgt op med e-learning, hvis ens viden trænger til opdatering. Derudover er det vigtigt for mig som leder, at jeg er klædt på til at spille medarbejderne gode på den enkeltes felt. Ligesom det er vigtigt, at jeg har værktøjet til at få hele holdet til at spille sammen og løbende får taget relevante kurser. Jeg tror, jeg er af sted et par gange årligt til forskellige former for kompetenceudvikling”.

Hvordan bruger du konkret viden, du har fået på kurser eller anden kompetenceudvikling?

”Det gør jeg på utallige måder. Noget af det, jeg virkelig har været glad for, var en lederuddannelse for efterhånden mange år siden, hvor to psykologer var tilknyttet. Da lærte jeg en masse om, hvem jeg er, hvad jeg reagerer på, hvornår jeg skal holde mig ude af noget, og hvornår jeg som leder skal gå ind i det. Det sker meget ofte, at jeg trækker på den viden, jeg fik i den forbindelse. Jeg har også været glad for en nylig lederuddannelse i Finansforbundets regi, hvor jeg blandt andet fik et meget interessant indblik i andre finansvirksomheders måder at gribe tingene an på”.

Hvad gør du for at opmuntre dine medarbejdere til også at opsøge kompetenceudvikling?

”Det kommer egentlig relativt naturligt. Dels er der mange krav til os, vi skal være certificerede for at kunne rådgive inden for blandt andet bolig, pension og forsikring, og vi får løbende tilbud om og muligheder for kompetenceudvikling, som vi skal forholde os til. Så tager jeg en snak med medarbejderne om, hvad de har behov for. Alle behøver ikke at kunne alt, det vigtigste er, at vi kan tilbyde det hele som hold”.

Hænger kompetenceudvikling og trivsel efter din mening sammen og i givet fald hvordan?

”Det er motiverende og skaber trivsel for alle at nå sine mål og være en succes. Og det opnår man selvfølgelig nemmest, når kompetencerne er på plads. Så ja, jeg synes, kompetenceudvikling og trivsel hænger nøje sammen”.

 

Stafetspørgsmål:

Hvilket spørgsmål kunne du tænke dig at stille en anden leder i sektoren?

”Pengeinstitutter tilbyder i høj grad de samme ydelser, så hvordan arbejder du med synlighed og differentiering i din ’butik’?”

Blå bog - Peter Mørch

  • 55 år, gift med Charlotte, far til Lærke og Maise på 16 og 14 år.
  • Afdelingsdirektør i Sparekassen Kronjylland i Holbæk, som dækker både private og erhverv, siden den åbnede i oktober 2015 med nul kunder og fem ansatte, i dag er der 11 medarbejdere og et par tusinde kunder.
  • Har tidligere arbejdet i Spar Nord i knap ti år, men arbejdslivet har altid centreret sig i og omkring Holbæk, så han har et stort og solidt netværk i lokalområdet.