Fremtidens filial er et forsamlingshus

Filialerne har måske et uforløst potentiale som forsamlingshus, når det gælder fremtidens arbejdsplads. Det mener Trine Thorn, Head of Group Workplace Management i Nordea, som gerne vil skabe en stærk digital kultur på tværs af de mange fysiske rum, vi arbejder i og fra.

15. dec. 2020

Fremtidens bank og filial er under forandring, og den har måske et uforløst potentiale, når det gælder fremtidens arbejdsplads. Covid-19 har i hvert fald fået flere af bankens hovedkontorfolk til at droppe hovedkontoret til fordel for den nærmeste Nordea-filial.

”Det er interessant, at medarbejderne pludselig ser det som en mulighed, at de også kan sætte sig ved deres kolleger lokalt i en filial. De kommer tættere på forretningen, skal ikke bruge tid på transport, og så oplever de stadig at være en del af Nordea. Så trenden med at bruge filialen som en hub skal vi finde ud af, hvordan vi kan bruge mere aktivt i fremtiden. Det er noget af det, vi kigger stærkt ind i”, siger Trine Thorn, Head of Group Workplace Management i Nordea, og uddyber:

”Jeg ser også, at vi skal gentænke vores kontorer. Skal de fx være lidt som at komme til et forsamlingshus. Du møder ind for at blive klogere, for at møde interessante mennesker, udvikle sammen og forbindes på tværs af virksomheden, men også for at fejre vores succeser. Det er noget af det, som ligger i fremtiden, tror jeg. Og det bliver endnu stærkere, det her med at mødes med andre. Det savner mange efter at have arbejdet hjemme gennem længere tid”.

Vi har brug for hinanden

Den øgede brug af hjemmearbejde har fået Nordea til at overveje, hvordan banken kan få de fysiske kollegaoplevelser ud virtuelt også og derigennem skabe en stærk digital kultur på tværs af de mange fysiske arbejdssteder.

”Virtuelle koncerter og foredrag samt virtuelle bogklubber og madlavningskurser er noget af det, vi kigger ind i. Før meldte man sig ind i Nordeas idrætsforening, men nu kan en virtuel bogklub måske forbinde vores medarbejdere omkring en fælles interesse. Det er superspændende. Hvis du kan skabe sammenhængskraft på andre måder i virksomheden, så er du stærk”, siger Trine Thorn.

Det nordiske netværk for fremtidens bæredygtige byløsninger, BLOXHUB, og PLH Arkitekter afholdt for nyligt en workshop om fremtidens hjemmearbejdsplads. En af konklusionerne var, at virksomhederne måske skal have nogle helt andre tiltag til folk, der arbejder hjemme. Ifølge Paulette Christophersen fra PLH Arkitekter kan det være alt fra tilbud om madlevering og massage til fælles musikplaylister.

”Jeg tror ikke, det handler så meget om hæve-sænke-borde. Jeg tror gerne, folk selv vil finde ud af, hvordan de vil sidde. Det handler i højere grad om, at du får god digital arbejdsgang med kolleger, et godt lys, nogle planter og noget, som giver arbejdsglæde og gør, at du føler dig set og anerkendt og som en del af virksomheden,” siger Paulette Christophersen fra PLH Arkitekter, som har svært ved at se hjemmekontoret helt erstatte firmakontoret.

”Jo mere man arbejder hjemme, jo mere har man faktisk behov for steder, man kan samles og udveksle ideer, viden og oplevelser sammen,” siger hun.

Denne artikel er den femte og sidste artikel i artikelserien om fremtidens arbejdsplads.

Læs også artiklerne:
Banken skal være åben for naboerne

Farvel til banken på gågaden

Kontorfællesskaber hitter hos bankerne

Antallet af kontorer er vokset under Covid-19

Sektoren tester fremtidens digitale arbejdsliv

Future Work Lab er et nyt projekt, som eksperimenterer med at forbedre mental sundhed i fremtidens digitale arbejdsliv. Finansforbundet, Forsikringsforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Velliv Foreningen står bag projektet, som flere finansvirksomheder er med i. Danske Bank, Nordea, Jyske Bank, Nykredit, Topdanmark, Tryg, Købstædernes Forsikring, Velliv og Finanssektorens Uddannelsescenter er pt tilmeldt projektet.

Danske Bank undersøger blandt andet bedre løsninger på, hvordan man sikrer medarbejdernes trivsel, sociale relationer og tilhørsforhold i en tid med mindre fysisk kontakt med virksomheden, kollegerne og kunderne, samt hvordan man skaber mere fleksible bygninger, så man kan tilgodese nuværende såvel som fremtidige medarbejderbehov.