Flere kvinder skal ind på ledelsesgangen

Finansforbundet og Goodtalks inviterer til webinar om, hvordan man får rettet op på den skæve kønsfordeling mellem ledere i sektoren.

26. maj 2020

Kort før samfundet lukkede ned i marts satte Finansforbundet og FA (Finanssektorens Arbejdsgiverforening) fokus på den skæve kønsfordeling på ledelsesgangen ved en konference på Nationalmuseet. Andelen af kvindelige ledere i finanssektorens var 30 procent ved udgangen af 2019, hvilket er noget under gennemsnittet på 46 procent for alle brancher.

På baggrund af en større undersøgelse fremlagde de to parter seks anbefalinger til mere mangfoldig ledelse:

• Første skridt er kulturforandring og brud med gamle vaner
  • Topledelsen skal tage et fælles ejerskab
  • Kønsbalance ska være en forankret del af forretningsstrategien
  • Måltal er et vigtigt redskab
  • HR-processer bør have et gennemsyn
  • Klar kommunikation hjælpe forandringer på vej

Debatten om at få ført anbefalingerne ud i livet blev overdøvet af Coronaepidemien, men nu genoplives den på et webinar om flere kvinder i ledelse, som Finansforbundet holder i samarbejde med netværket Goodtalks tirsdag den 2. juni kl. 16-17.15.

”Anbefalingerne skal følges op af håndfaste handlinger for at skabe reelle forandringer ude i virksomhederne”, siger Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet og opfordrer til, at sektoren står sammen om at gøre noget for at få en mere mangfoldig ledelse i virksomhederne.

Medlemmer af Finansforbundet har gratis adgang til webinaret. Udover oplægget om flere kvinder i ledelse af Steen Lund Olsen byder webinaret blandt andet på en spil-hinanden-gode netværksøvelse.
Læs mere om webinaret og tilmeld dig her.

Goodtalks er etableret af Pernille Sandberg (tidl. HR-chef i Falck), der længe har arbejdet professionelt for flere kvinder i ledelse, og over årene har Goodtalks udviklet sig til at være et af de største og mest benyttede netværk/ digital platform, for alle der gerne vil spille hinanden gode. Goodtalks tilbyder lige nu alle medlemmer af Finansforbundet et gratis abonnement i to måneder, hvor man som medlem kan få adgang til bl.a. karrierefremmende netværk, arrangementer og events.