Finans og fintech bliver en national styrkeposition

Fintech og finans i Danmark har fået et stort skulderklap med erhvervsminister Simon Kollerups nye strategi ”Erhvervsfremme i Danmark 2020-2023”. I strategien er fintech sammen med finans nemlig nævnt som en dansk styrkeposition.

10. mar. 2020

​I strategien udpeger bestyrelsen de erhvervs- og teknologiområder, som fremtidens offentligt finansierede klyngeindsatser skal fokusere på.

Strategien har identificeret ti styrkepositioner og to spirende områder. En styrkeposition er kendetegnet ved, at danske virksomheder og videnmiljøer er blandt de bedste på deres felt, og at den økonomiske aktivitet har
national betydning med konkurrencekraft af høj international kaliber.
En sammenslutning med de fem organisationer Finansforbundet, Finans Danmark, Forsikring & Pension, Dansk Industri DI og Copenhagen Fintech hilser aftalen med erhvervsministeren velkommen og vil samarbejde om at gøre den nationale styrkeposition inden for Finans og Fintech endnu stærkere.
”Forsikring & Pension er meget tilfredse med udpegningen af ’Finans og Fintech’ som national styrkeposition. Det er et vigtigt skridt i den videre digitalisering af den finansielle sektor” udtaler vicedirektør Thomas Brenøe.
Dansk fintech har været inde i en eksponentiel udvikling, siden Copenhagen Fintech gik i luften i 2016. Som vækstorganisation har Copenhagen Fintech udviklet en unik model baseret på et innovativt samspil mellem startups, etablerede virksomheder, vidensmiljøer og investorer, som på få år har medvirket til at flytte Dansk
Fintech til at være en national styrkeposition og ifølge en aktuel rapport fra Startup Genome at være blandt de 20 stærkeste globale centre.
”Det er en rigtig god nyhed. I DI har vi arbejdet aktivt for fremme fintech, fordi det er en branche med mange ambitiøse startups, som rummer et kæmpepotentiale for vækst i og jobs i Danmark” siger direktør Lars Frelle-Petersen.
”Vi er meget tilfredse med den strategi, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har præsenteret, hvor bl.a. finans og fintech er udpeget som styrkeposition. Gennem de senere år har vi været involveret i opbygningen af et solidt og stærkt finansielt økosystem i Danmark, og nu ser vi frem til at tage næste skridt og sammen med relevante aktører på området fortsætte arbejdet for at skabe vækst, innovation og nye arbejdspladser på tværs af det finansielle område i Danmark. Udspillet fra Erhvervsfremmebestyrelsen giver i endnu højere grad mulighed for at skrue op for samarbejdet med de mange dygtige videregående uddannelsesinstitutioner, ligesom vi med erhvervsfremmemidlerne kan fokusere den langsigtede indsats for en verdensførende national styrkeposition indenfor finans og fintech til gavn for hele vores samfund” udtaler Kent Petersen, formand for Finansforbundet.
Direktør Ulrik Nødgaard fra Finans Danmark fortsætter, ”Det glæder mig, at vi med etableringen af Copenhagen Fintech tilbage i 2016, nu er kommet så langt, at vi nu er udpeget til en national styrkeposition. Nu ligger der en vigtig opgave foran os, med at løfte sektoren endnu mere.”
På hvert område vil der i fremtiden kun være én offentligt finansieret klyngeindsats.
”Vi trækker nu i arbejdstøjet sammen med de fire partnere. Vi har verdensklasse videnmiljøer i Danmark og sammen med både innovative startups og den etablerede industri – både den finansielle sektor og detbredere erhvervsliv – skal vi sikre Danmarks førende position i de kommende år. Specielt inden for den grønne
og digitale omstilling” udtaler CEO for Copenhagen Fintech, Thomas Krogh Jensen.

Kristian Lind

Politisk kommunikationsansvarlig