EU-Kommissionen: Virksomheder er ikke bæredygtige

Erhvervslivet kører med kort lys og investerer for lidt i det langsigtede, herunder medarbejdere. Næstformand i Finansforbundet og præsident i UNI Europa Finance, Michael Budolfsen, glæder sig over EU-dokumentation, som kan varsle afgørende ændringer i sektoren.

27. okt. 2020

Invester mere i medarbejdere og skru ned for udbytte til aktionærerne. Finansforbundet og andre fagforeninger har sagt det længe, og nu har de fået EU Kommissionens ord for, at det er rigtigt spottet.

For erhvervslivet opfører sig overordnet alt andet end bæredygtigt, viser tal, som et specialudvalg har fremlagt i forbindelse med en EU-høring i dansk regi om sustainable corporate governance, som Finansforbundet også har taget del i.

Den manglende bæredygtighed handler om, at virksomheder ikke tager deres samfundsansvar alvorligt og går efter hurtigt udbytte til aktionærerne i stedet for at investere i en sund virksomhed på den lange bane.

”Det er meget positivt, at der nu i EU-regi peges på, at det er et problem. Desværre kender vi det alt for godt fra finanssektoren – alt for meget betales ud til aktionærerne i stedet for at blive reinvesteret i virksomheden. Det er reelt en tikkende bombe under sektoren”, vurderer Michael Budolfsen. Han er foruden næstformand i Finansforbundet præsident for Uni Europa Finance, en organisation for fagforeninger på finansområdet, der repræsenterer omkring 1,5 million finansansatte i Europa, og for NFU, Nordic Financial Unions.

Mere og mere til aktionærer

EU-specialudvalget har dokumenteret, at udbyttebetalinger er steget enormt: fra 20 til 60 procent fra 1992 til 2018. Samtidig er investeringerne i virksomhederne – herunder også i medarbejderne, fx i form af kompetenceudvikling – faldet med 45 procent.

”Desværre overrasker tallene mig ikke. Jeg er bange for, at tallene for finanssektoren er endnu værre,” siger Michael Budolfsen, med henvisning til de mange nedskæringer og fyringer i sektoren som konsekvens af kortsigtede forretningsstrategier og store gevinster til aktionærerne.

Gå i gang nu

Selv om EU-Kommissionen ønsker at arbejde for virksomhedernes langsigtede overlevelse, sker det ikke fra den ene dag til den næste.

Det vil også tage tid at lande en anden sag, specialudvalget har kritisk blik på: Outsourcing og dens konsekvenser, fordi medarbejdere i de lande, der outsources til, har dårlige vilkår. Finansforbundet har længe påpeget, at en løsning kunne være at sikre anstændige arbejdsvilkår via lokale overenskomster og gør opmærksom på det i sit høringssvar til Erhvervsministeriet, som samler de danske input.

”Det er nu sat en proces i gang. Det ligger år fremme i tiden, før der sker noget konkret. Men der er ingen grund til, at den enkelte virksomhed venter på det. Hvis de vil være fremsynede og handle i forhold til det bæredygtige som afgørende konkurrenceparameter, bør de gå i gang med ændringerne med det samme”, siger Michael Budolfsen.