En ferie med Coronasmitte kan koste dig jobbet

Hvis finansansatte rejser på ferie til et land, hvortil Udenrigsministeriet fraråder rejser, og vender hjem med Coronasmitte, risikerer de at miste deres job. Det konkluderer et organisationsmøde mellem Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Finansforbundet.

30. jun. 2020
2 min

Ferierejser til lande som USA, Tyrkiet, Rumænien, Portugal og Storbritannien frarådes i Udenrigsministeriets seneste rejsevejledninger på grund af Corona-situationen i landene. Og dette bør finansansatte respektere, mener Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) og Finansforbundet.
De to parter er på et organisationsmøde blevet enige, at en virksomhed kan anvende alle almindeligt kendte ansættelsesretlige sanktioner – fra påtale over løntræk til bortvisning – hvis en medarbejder ikke følger rejsevejledningen og kommer hjem med Coronasmitte fra et land, hvortil unødvendige rejser frarådes.
Sanktioner, som har til formål at bringe ansættelsesforholdet til ophør, kræver dog, at der er tale om skærpede forhold, hedder det i referatet fra organisationsmødet.

”Det er vigtigt, at virksomhederne på forhånd informerer medarbejderne om deres holdninger til forskellige situationer, hvor en medarbejder rejser til et af de lande, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til. Og virksomheden skal også gøre opmærksom på de mulige sanktioner, som en sådan rejse kan medføre”, siger Steven Vallik, chefforhandler i Finansforbundet.

Muligt at rejse til Sverige

Sverige – på nær området Västerbotten nord på – er også blandt de lande, Udenrigsministeriet fraråder rejser. Men det er tilladt i følge rejsevejledningen at holde ferie i sin ødegård i Sverige.
”Hvis du tager ophold i din egen ødegård eller lignende, kan du rejse til områder i Sverige, hvortil vi ellers fraråder alle ikke-nødvendige rejser.  Hvis du rejser til Västerbotten, rejser i transit eller tager ophold i din egen ødegård eller lignende, bør du være ekstra forsigtig for at minimere risikoen for at blive smittet med coronavirus”, hedder det i Udenrigsministeriets rejsevejledning for Sverige.

Danskere opfordres til at blive hjemme i 14 dage, når de kommer hjem fra Sverige, fordi Sverige ikke opfylder kriterierne for lave smittetal. Men hvis du kommer hjem fra en rejse til Västerbotten eller et ophold i din egen ødegård eller lignende, opfordres du ikke længere til at blive hjemme i 14 dage.

Parterne er enige om, at der ikke er tale om en permanent udvidelse af ledelsesretten, da det alene skyldes corona pandemien, at arbejdsgivere kan interessere sig for hvor medarbejdere rejser hen i deres fritid.

Se Udenrigsministeriets rejsevejledning her.

Genåbningaftale forlænges til 31. august

FA og Finansforbundet har forlænget genåbningsaftalen, som stod til at udløbe 30. juni, til 31. august. Aftalen sikrer virksomheder og medarbejdere øget fleksibilitet i forbindelsen med den gradvise og kontrollerede genåbning af finanssektoren.