Det digitale skal give mening

Vi er midt i et stort digitalt eksperiment, hvor det finansielle område med fordel kan gå online til møder og undervisning, mener både FA og Finansforbundet.

1. sep. 2020

Hvis der skal udpeges en vinder af coronakrisen, er det digitaliseringen. Undervisning er gået online, jobbet er hjemme via skærmen, og fysiske møder er erstattet med digitale.

I Finansforbundet har vi lært at gennemføre en del aktiviteter digitalt og effektivt. Karrieresamtaler og en lang række uddannelser er gennemført digitalt, og vi er kommet ud til medlemmer, som vi måske ellers har haft svært ved at ramme med vores tilbud og kommunikation, fortæller Finansforbundets formand, Kent Petersen:

”Helt grundlæggende har coronakrisen givet os alle sammen et spændende kollektivt kompetenceløft inden for at både arbejde og lære digitalt. Men konklusionen må bestemt ikke være, at alt skal være digitalt. Vi skal hele tiden overveje, hvor det digitale giver mening”.

Også hos Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA) er direktør Mariane Dissing positivt indstillet over for at gå online i den finansielle uddannelse:

”Coronakrisen har vist, at vi med fordel kan gå online til møder og undervisning i højere grad”, siger Mariane Dissing og uddyber:

”Finanssektoren er en af de sektorer, hvor den digitale udvikling går stærkest. Vores vurdering er, at digital læring er et super fleksibelt instrument, når det gælder efteruddannelse. Under coronakrisen blev der sat fart på i forhold til det at sidde hjemme og bruge mere onlineværktøj, end vi er vant til”.

På skolebænken

Et eksempel er uddannelse i finansiel rådgivning, som mange af Finansforbundets medlemmer har været igennem. Men deltagertallet fra bankerne har været faldende gennem årene, så det er blevet sværere og sværere at få samlet fysiske hold.

”Her er det oplagt at tilbyde en større del af undervisningen online, så folk får større fleksibilitet, når de i høj grad selv bestemmer tidspunktet”, siger Mariane Dissing.

Selvfølgelig skal eleverne også på skolebænken, understreger Mariane Dissing:

”Man kan ikke fuldstændig skrotte alle former for fysiske møder og bare køre ren e-læring, for som mennesker har vi brug for at interagere med andre og være sammen og diskutere tingene i en gruppe”.

Husk lige kulturen

FA og Finansforbundet er enige om, at det bare er med at blive siddende på hesten og sørge for at have kompetencerne til at indfri kravene.

Sammenlignet med andre sektorer bruger finans- og forsikringssektoren flest penge på efteruddannelse målt på ansatte. Det er 5 kroner per time per medarbejder, mens resten af arbejdsmarkedet ligger på en til to kroner.

Kent Petersen lufter en bekymring i forhold til medarbejdernes adgang til selv at skulle lære og gøre det på alle tidspunkter af døgnet:

" Det er afgørende, at virksomhederne har en kultur, der både fremmer og understøtter læring, der foregår digitalt, og at der også er tid i arbejdsdagen til at reflektere over den læring, man har fået."

Digitale kompetencer

Under coronakrisen blev virksomhederne spurgt til digitale kompetencer.

• 95 procent af virksomhederne er helt eller delvist enige i, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer til at håndtere fast hjemmearbejde.
  • 28 procent af virksomhederne mener, at der er konkrete digitale kompetencebehov, som virksomhederne vil løfte hos medarbejderne.

Kilde: FA