Danske Bank vil være grøn for 100 milliarder

Langt flere penge skal gå til at finansiere bæredygtige projekter. For at nå målet kræver det blandt andet uddannelse af rådgivere i alle kroge af banken, siger Kristina Øgaard, Head of Sustainability Strategy & Governance i Danske Bank.

8. sep. 2020

Et pænt rundt tal: 100 milliarder kroner. Men det er blevet vendt og drejet, har været genstand for mange drøftelser i Danske Bank, før det tidligere på året blev meldt ud som det beløb, banken stiler efter at have finansieret grønt og bæredygtigt om tre år.

”Vi ville sætte et ambitiøst mål og vise, at vi mener det alvorligt. Og samtidig et mål, der er muligt at nå”, forklarer Kristina Øgaard, der er Head of Sustainability Strategy & Governance i banken.

I dag er banken nået godt halvvejs, med grønne finansieringer for over 50 milliarder kroner, men der skal flages på fuld stang for de grønne produkter i de kommende år for at nå målet. Kunderne skal have præsenteret flere grønne produkter i stil med det eksisterende grønne boliglån og muligheder for udstedelse af grønne obligationer. De skal kunne se ideen og løbende opfordres til at vælge bæredygtigt. De bæredygtige lån skal også gøres mere attraktive med forskellige rabatmuligheder.

”Vi skal blive dygtigere til at rådgive om de bæredygtige muligheder, blandt andet ved at uddanne rådgiverne. Det er en proces, vi er i gang med, og som omfatter stadig flere medarbejdere”.

På den sorte liste

Som en del af den grønne bevægelse og som konsekvens af at følge Paris-klimaaftalen fravælges de sorteste investeringer. Banken investerer ikke i selskaber, hvor 30 procent eller mere af omsætningen kommer fra kul eller tjæresand, som sætter massive CO2-aftryk.

Mange andre banker har forpligtet sig på det samme, men Kristina Øgaard påpeger, at Danske Bank er gået et skridt videre. Banken har lovet, at man for alle erhvervsudlån på tværs af organisationen i løbet af tre år vil melde klare mål ud for, hvordan låntagernes CO2-aftryk skal reduceres, så de lever op til Paris-aftalen.

”Det er meget komplekse udregninger, som vi arbejder hårdt på at finde gode metoder for. Det skal nok lykkes”.

Grøn på indersiden

det således faldet med hele 70 procent. Især har det haft betydning, at organisationen nu bruger grøn energi i alle sine fysiske enheder. Banken stiler efter at reducere sit eget CO2-aftryk yderligere ti procent inden 2023. Blandt andet er det annonceret, at der vil blive rejst mindre med fly.