Danske Bank tager hul på fremtiden

Topledelsen åbner for hjemmearbejde til alle ansatte, og flere banker vil følge samme vej, vurderer næstformand i Finansforbundet, Michael Budolfsen. Han glæder sig over, at det er i tråd med mange medlemmers ønsker, men peger på, at lederne skal klædes på til at lede på distancen.

9. jun. 2020

De godt 22.000 ansatte i Danske Bank arbejdede så overbevisende under Corona-krisens hjemmearbejde, at der nu er planer om at give de ansatte mulighed for at arbejde op til to dage ugentligt hjemmefra.

Det meldte topledelsen ud forleden i Børsen. De ansatte har været mere produktive og kundetilfredsheden er også steget under Coronaens hjemmearbejde.

Øget hjemmearbejde også udenfor krisetid er nu del af en ny transformation, som overordnet vil give den enkelte medarbejdere bredere bane at arbejde på og plads til at træffe flere beslutninger selvstændigt.

Det er toner, som Michael Budolfsen, næstformand i Finansforbundet, kan lide. Det spiller nemlig fint sammen med de ønsker, som mange medlemmer har givet udtryk for i den undersøgelse, Finansforbundet gennemførte, da Corona-krisen var på sit højeste.

Her gav halvdelen udtryk for, at de ønskede sig mere hjemmearbejde også fremadrettet – og dermed også mulighed for i højere grad selv at tilrettelægge arbejdet.

”Det er superpositivt, at Danske Bank lægger op til at give medarbejderne en bredere ramme at agere i.  Jeg tror, flere i sektoren vil følge den vej. Men det må ikke glemmes, at vi nu bevæger os ud af en krisesituation og ind i en hverdag, hvor det også er vigtigt at huske lederne. De skal også kunne omstille sig til mere hjemmearbejde, både selv og for deres ansatte”.

Knæk stresskurven

Især mellemledere kan blive klemt og har brug for nye værktøjer, når de skal lede på distancen, mener han:

”Vi hører fra vores medlemmer blandt ledere, at det er udfordrende – det er lettere at give feedback og supervision, når du kan se de ansatte i lokalet. Så topledelsen skal være tydelig i forhold til, hvad der er af forventninger til mellemlederne og sørge for mulighed for uddannelse på feltet”.

Næstformanden understreger, at dialogen med Finansforbundet i Danske Bank er helt vital, når man skal transformere måden, de ansatte skal arbejde på.

”Dialogen mellem ledelse og fagforening, mellem leder og medarbejder er SÅ vigtig. Fremtiden er nu, og vi skal have snakket igennem i sektoren, hvordan vi gør det her bedst”.

Knækker man den nød, kan det have store perspektiver, vurderer han:

”Vi ved allerede fra vores medlemsundersøgelse, at trivslen steg og stressniveauet blev halveret i forbindelse med hjemmearbejdet. Hvis vi griber det rigtigt an, og gør det sammen, kan det her blive vendepunktet og vejen ud ad stress”.